Als het om lokale marketing gaat, biedt Google Mijn Bedrijf veel kansen om jouw bedrijf beter vindbaar te maken. Vrijwel iedereen maakt elke dag gebruik van Google of Google Maps. Is het niet om een restaurant in de buurt te vinden, dan is het wel om te kijken tot hoe laat die supermarkt in het dorp eigenlijk open is.
Beter bereikbaar
Google Mijn Bedrijf is een onmisbare factor in het verbeteren van jouw lokale online vindbaarheid. Op deze toepassing kun je diverse gegevens van jouw bedrijf plaatsen. Een aantal van deze gegevens zijn als volgt:
- Algemene informatie over het bedrijf;
- Openingstijden;
- Adresgegevens;
- Telefoonnummer;
- Link naar website of contactformulier;
- Routebeschrijving;
- Recensies.
Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt, kunnen de gegevens die je kunt weergeven verschillen. Door middel van al deze informatie kunnen potentiële klanten jou een stuk makkelijker vinden en bereiken. Daarnaast ben je vindbaar in Google Maps wanneer je Google Mijn Bedrijf hebt ingesteld.
Geheel gratis
Het aanmelden voor Google Mijn Bedrijf is helemaal gratis. Dat is mooi meegenomen als je bedenkt dat in 84% van de gevallen Google Mijn Bedrijf vermeldingen worden getoond via oriënterende zoekopdrachten in tegenstelling tot de overige 16% die via directe zoekopdrachten worden getoond.
Eenvoudig te beheren
Google Mijn Bedrijf is erg makkelijk in het beheer. Mochten de openingstijden veranderen, kun je dit in de instellingen aanpassen en is dit direct zichtbaar in Google. Daarnaast kun je voor specifieke data, zoals feestdagen, aangepaste openingstijden instellen. Wanneer klanten een vraag hebben over een van deze gegevens, kunnen ze deze makkelijk terugvinden op Google. Hierdoor zijn zij sneller geholpen en ben jij geen extra tijd kwijt aan het beantwoorden van deze vragen.
Google Mijn Bedrijf optimaliseren
Er zijn een aantal mogelijkheden om jouw Google Mijn Bedrijf account verder te optimaliseren. Zo heeft het toevoegen van een omslag- en profielfoto veel effect op het doorklikpercentage. Volgens Google ontvangen bedrijven met foto’s namelijk 35% meer klikken naar hun website. Ga dus voor een foto die jouw bedrijf representeert. Je kunt jouw bedrijf laten verifiëren. Zo kun je voorkomen dat er fraude of andere misdrijven worden gepleegd door mensen die de naam van jouw bedrijf gebruiken. Je kunt je op vier verschillende manieren laten verifiëren: per post, per SMS, per mail en directe verificatie. Dit laatste kun je doen wanneer je deze optie vanuit Google zelf krijgt. In dat geval is jouw bedrijf al eens geverifieerd via Google Search Console en kun je automatisch verificatie aanvragen.
Aanvullende informatie
Naast de basisgegevens als openingstijden en adres, zijn er nog een heleboel dingen die je toe kunt voegen aan jouw Google Mijn Bedrijf profiel. Het is bijvoorbeeld goed om te vermelden als je gratis WiFi hebt of rolstoeltoegankelijk bent. Daarnaast kun je een servicegebied toevoegen. Je kunt dan het gebied weergeven waarin jouw bedrijf actief is. Ben je in heel Nederland actief? Dan kun je dat ook instellen, waardoor je in heel Nederland gevonden wordt op Google en Google Maps. Als je online producten verkoopt, is het mogelijk om een selectie hiervan in Google Mijn Bedrijf weer te geven. Het kost weinig tijd om dit in te vullen, maar kan mensen de streep over trekken om bij jou een aankoop te doen. Zoals je ziet, biedt het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf profiel veel kansen om beter online gevonden te worden. Klanten kunnen op één plek alle belangrijke informatie over jouw bedrijf vinden. Daarnaast kun je worden gevonden in Google Maps, wat ervoor kan zorgen dat meer mensen jouw bedrijf vinden in de zoekresultaten.
0 reacties