Het vertellen van een verhaal helpt om een band te creëren met je doelgroep. Echter kun je als bedrijf zijnde niet zomaar een verhaal vertellen. Het verhaal moet ten eerste de aandacht van de klant trekken. Bovendien moet het ook wel ergens over gaan. Het vertellen van een verhaal op social media, oftewel social media storytelling, is tegenwoordig amper weg te denken in het marketingplan van een bedrijf. In dit artikel leggen we je meer uit over storytelling op social media en het effect hiervan op de doelgroep.
Wat houdt storytelling op social media in?
Wanneer we spreken over storytelling, spreken we over het vertellen van een verhaal. Hierbij zal je waarschijnlijk denken aan het letterlijk uitspreken van een verhaal. Echter werkt storytelling op social media anders. Op social media heb je maar een paar seconden om de aandacht van je doelgroep te trekken. Je moet je verhaal dus op zo’n manier vertellen dat het zich onderscheidt van alle andere informatie. Je kunt dan denken aan video’s, infographics of visuals.
Win vertrouwen
Het doel van storytelling is om vertrouwen te winnen door verbinding te maken met je doelgroep. Op social media draait het dan vooral om emotie. Wanneer je ergens (positief of negatief) door geëmotioneerd raakt, zal je het waarschijnlijk sneller onthouden. Hieronder geven we dan ook een aantal tips hoe je het beste een verhaal kunt vertellen op social media.
Ken je doelgroep
De beste manier om het vertrouwen van je doelgroep te winnen, is om een verhaal te vertellen dat aansluit op hun wensen, behoeften en interesses. Zorg er dus voor dat je je doelgroep kent, alvorens je een strategie gaat bedenken. Hoe oud is je doelgroep gemiddeld? Zijn het vooral mannen of vrouwen? Tegen welke problemen lopen zij aan in het dagelijks leven? Zorg dus dat jouw verhaal aansluit op het publiek.
Vertel je verhaal
Wanneer je een verhaal hebt geconstrueerd, is het tijd om deze te vertellen. Via social media kun je dit dus het beste op een manier doen die direct de aandacht van de doelgroep trekt. Gebruik bijvoorbeeld opvallende kleuren of geluiden. Bewegende beelden hebben altijd goed gewerkt om de aandacht van de doelgroep te trekken op social media. Speel hier op in door bijvoorbeeld een leuk filmpje te maken met wat tekst die de doelgroep direct informeert.
Interactiviteit
Interactieve posts hebben altijd goed gewerkt om meer betrokkenheid van de doelgroep te creëren. Je geeft ze dan namelijk het idee dat zij een bijdrage kunnen leveren aan jouw verhaal. Maak dus bijvoorbeeld een poll, of stel het publiek een vraag.
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks