Lang geleden was er eens
Een van de bekendste opening zinnen als het gaat om het vertellen van verhalen. Storytelling is een belangrijk onderdeel geworden van marketing. Maar wat houdt storytelling nu precies in, waar precies wordt het toegepast en hoe kan jij het toepassen?
Wat is Storytelling
Hoe vaak heb je wel niet een presentatie moeten aanhoren maar aan het eind heb je geen idee waar ze het over hebben gehad? Dit komt omdat het verhaal geen gevoel heeft opgewekt waardoor je wilt blijven luisteren. Mensen zijn geïnteresseerd door verhalen die hun emotioneel raakt, dit is de reden waarom Storytelling steeds vaker ingezet door bedrijven die hun boodschap willen overbrengen naar hun klanten.
Ook in de reclamewereld wordt Storytelling veel toegepast. Er worden verhalen en karakters gemaakt waarin de lezer zich in kan verplaatsen. Misschien speelt het verhaal in op de dromen van de lezer. Hoe dan ook het verhaal raakt de gebruiker en daardoor herinneren ze zich wat er is gezegd. Denk maar aan een reclame die jij nog goed kan herinneren, waarom was dat?
Het creëren van een verhaal
Ik hoor je het al zeggen: Ik ben niet creatief, ik kan geen verhalen schrijven. Geen zorgen, je hoeft geen boek te schrijven aan de hand van een Hero’s Journey. Voor een goede storytelling heb je maar drie ingrediënten nodig; de hoofdpersoon, een gebeurtenis en een conflict. Het is een beetje vergelijkbaar met Cluedo als je het zo leest.
De hoofdpersoon is iemand waarmee de lezer zich kan identificeren. Bij de gebeurtenis gaat het om iets wat onverwacht gebeurt en bij het conflict gaat het om een conflict waar de hoofdpersoon moet zien te overwinnen.
Het einde
Of toch niet? Ik ga je een verhaal vertellen over Bart die een eigen website heeft. Op feestjes vertelde hij trots dat hij een eigen webshop heeft, maar toen zijn vrienden vroegen of hij veel omzet draaide werd hij even stil. Wat zijn vrienden niet wisten was dat er al een tijdje niks meer besteld was, maar dat kon hij natuurlijk niet zeggen. Na een tijdje zwijgen knikte hij eindelijk ja, ” Tuurlijk! ” Zei hij. Toen hij die avond thuis kwam, moest hij nog steeds denken aan wat hij had gezegd. Hij kon niet blijven liegen en besloot wat aan zijn omzet te doen. Allereerst begon hij in Google te zoeken hoe hij meer klanten kan krijgen. Tijdens zijn zoektocht kwam hij op een marktplaats waar hij backlinks kon kopen voor zijn website. Hij kocht er gelijk veel in en investeerde gelijk ook nog in linkbuilding en SEO. Op het volgende feestje kwam hij zijn vrienden weer een keer tegen. Dit keer droeg Bart allemaal dure kleding en kwam hij naar het feestje met een nieuwe auto. Dus wees verstandig zoals Bart en ga investeren in jouw website.
0 reacties