Archieven

Social media inzetten voor je bedrijf

door | jun 23, 2021 | Conversie, Facebook, Social Media | 0 Reacties

Nadat we in onze vorige blog hebben besproken waarom het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina jouw online vindbaarheid kan vergroten, kunnen andere social media niet achterwege blijven. Social media maken het voor bedrijven mogelijk om op een meer directe en persoonlijke manier met klanten te communiceren dan met traditionele media mogelijk is.

Communiceer direct met de consument

Via social media kun je dus sneller en meer klanten bereiken. Wanneer je dit slim inzet, kun je al snel jouw klantenbestand flink laten groeien. Vooral de laatste jaren is de ‘stem’ van de klant steeds belangrijker geworden, onder andere door social media. Wanneer iemand ergens een mening over heeft en dit uit op social media, kan zo’n bericht misschien wel door honderdduizenden mensen worden gedeeld.

De invloed van de consument wordt steeds groter. Als merk zijnde is het daarom belangrijk dat je laat zien dat je aan jouw klanten denkt en de wensen van de feedback meeneemt. Social media is de makkelijkste en beste manier om dit te doen. Hoe kun je social media dan gebruiken om meer succes te boeken?

De opbouw van jouw profiel

Social media biedt de mogelijkheid om in één oogopslag de essentie van jouw bedrijf te uiten. Wanneer mensen het profiel van jouw bedrijf bezoeken, is het eerste wat zij zien jouw profielfoto en omschrijving. Bedenk voor het aanmaken en instellen van je bedrijfsprofiel dus wat de boodschap is die je graag wil overbrengen.

Oké, het profiel is aangemaakt. Dan wordt het tijd om dit profiel te onderhouden. Hieronder volgen een aantal tips om het meeste uit jouw social media te halen.

1. Wees actief

Wanneer bedrijven veel actief zijn op sociale media, zien zij veel positieve resultaten. Hoe vaker jij iets post, hoe meer kansen je consumenten biedt om met jouw bedrijf, en met elkaar, te communiceren. Consumenten zien jouw posts elke keer in hun tijdlijn verschijnen. Hoe vaker je iets post, hoe vaker zij jouw bedrijf voorbij zien komen.

2. Blijf actueel

Je kunt voor het onderhouden van je social media kanalen een content kalender maken. Aan de ene kant is dat handig, omdat je dan vooruit kan plannen en de tijd kan nemen om te bedenken wat je aan je volgers wil laten zien. Echter kan er altijd onverwachts iets gebeuren, waardoor het niet meer gepast is om bepaalde berichten of uitingen te doen. Het is dus vooral belangrijk om actueel te blijven: je weet nooit wat er morgen gaat gebeuren.

Als bedrijf is het juist belangrijk om op zulke gebeurtenissen te reageren of een standpunt hierover te geven, in plaats van het te negeren en verder te gaan met het posten van jouw geplande content. Zo zien jouw volgers dat je als bedrijf betrokken bent bij de dingen die er in de samenleving plaatsvinden.

3. Zorg voor variatie

Op social media kun je verschillende soorten content plaatsen. Je hoeft niet alleen iets op je tijdlijn te plaatsen. Zo bieden Facebook, Instagram, Snapchat en tegenwoordig zelfs YouTube bijvoorbeeld de mogelijkheid om verhalen te plaatsen. Hierbij wordt een foto of video van een paar seconden getoond aan jouw volgers. Deze kunnen ze vervolgens zo vaak bekijken als ze willen, maar wel voor maar 24 uur. Daarna wordt het verhaal verwijderd.

Door af te wisselen in het soort content dat je plaatst, houd je jouw volgers geïnteresseerd en scherp. Je kunt de ene dag bijvoorbeeld een korte video posten, maar de andere dag een verhaal (story), een poll of een livestream posten. Wees vooral niet bang om te experimenteren met verschillende soorten content. Het voordeel (en misschien ook wel het nadeel) van social media is dat je vrijwel direct kan zien hoe een post wordt ontvangen door jouw volgers.

4. Maak unieke content

Vrijwel iedereen heeft een social media account. Dat betekent dus erg veel concurrentie. Hoe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrent? Dat doe je door unieke content te plaatsen. Probeer iets te vinden dat concurrenten niet doen, of probeer een eigen format te maken om eenheid te creëren in jouw profiel. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde kleurencombinatie, waardoor consumenten jouw bedrijf herkennen wanneer ze deze kleuren in hun tijdlijn voorbij zien komen.

Social media biedt veel kansen om meer bekendheid te creëren voor jouw bedrijf. Daarnaast kun je directer en persoonlijker contact onderhouden met jouw klanten. Wil je graag starten met social media, of wil je graag jouw netwerk uitbreiden? Bekijk dan eens deze Facebook groep.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Archieven