Wacht … wat is er nu gebeurd met mijn verdomme site, en waarom is het nergens te zien op de eerste pagina van Google ?!
Soms is het diagnosticeren van een verlies van SEO zichtbaarheid nogal eenvoudig. Maar niet altijd. Als je niet helemaal geluk hebt, kunnen dingen wat ingewikkelder zijn dan verwacht. Dus, als u zich zorgen maakt dat uw website een SEO-zichtverlies kan ondervinden, bent u op de juiste plek. Lees verder om te leren wat de zichtbaarheid van SEO is, hoe het anders is dan SEO-verkeer, en hoe u een potentiële daling in de zichtbaarheid en / of het verkeer kunt identificeren en bestrijden.
Wat is SEO zichtbaarheid?
Waarschijnlijk de meest eenvoudige manier om SEO zichtbaarheid te definiëren zou zijn:
SEO zichtbaarheid is een metric die u vertelt welk percentage van alle mogelijke organische klikken (van SERP’s) een website krijgt voor een bepaald zoekwoord.
Met andere woorden, de zichtbaarheid van SEO is niet te begrijpen wat betreft rauwe verkeers nummers, maar eerder uw positie in de SERP’s zelf met betrekking tot uw concurrenten. Ik weet dat dit misschien een beetje ingewikkeld lijkt, dus laten we het op een voorbeeld neerleggen:
- 100% SEO zichtbaarheid is het absolute beste randgeval dat eigenlijk nooit gebeurt. Het zou betekenen dat uw website alle organische plekken in Google bezit voor een bepaald zoekwoord en alle “klikbare” SERP-functies.
- 35% SEO zichtbaarheid is wanneer u rangschikt op # 1 voor uw zoekwoord. Hier vertegenwoordigt 35% het aantal klikken dat u over het algemeen verwacht kan krijgen bij het rangschikken van # 1 voor een zoekterm.
- Als je dat zegt, zeg je # 10, dan is je SEO zichtbaar op 2%. Van daaruit gaat het zoals je zou verwachten.
- Ten slotte geeft de ranking buiten de eerste pagina u een 0% SEO zichtbaarheid. Immers, pagina twee van Google is de beste plek om een dood lichaam te verbergen.
Bovendien worden de waarden toegevoegd als u meer dan één plek inneemt. Dus bijvoorbeeld bij # 1 en # 2 betekent 55% SEO zichtbaarheid.
Waarom doet SEO zichtbaarheid er toe?
Zoals in, waarom zou je je zorgen maken wat je SEO zichtbaarheid score is?
1. Met SEO metrics kunt u snel SEO problemen oplossen
Zoek zichtbaarheid is een geweldige maatstaf om u te helpen bepalen of u met een algoritme-update of een penalty is geraakt.
2. Het geeft u een vogelvlucht perspectief op de totale SEO prestatie van uw site
Het vertelt u hoe groot uw stuk van de beschikbare verkeerstaart eigenlijk is.
Bijvoorbeeld, als je alleen je ruwe SEO-verkeers nummers kijkt, krijg je niet veel inzicht in hoeveel meer verkeer er nog te grijpen is.
3. U kunt uw resultaten vergelijken voor specifieke zoekwoorden zonder in absolute cijfers te komen
Zo kun je sneller een ruimte voor verbetering zien.
Bijvoorbeeld, als u 200 bezoekers krijgt voor zoekwoord 1 en 100 voor zoekwoord 2 kan niet direct duidelijk zijn welke van deze zoekwoorden meer aandacht verdient.
Aangezien de zichtbaarheid voor de eerste echter al op 55% ligt (u rankt zowel # 1 als # 2), terwijl de tweede op 12% staat, betekent dat de voormalige vrijwel optimaal is in zijn potentieel, terwijl de laatstgenoemde nog steeds kan worden bewerkt en verbeterd.
Met dat gezegd is er waarschijnlijk een aspect van dit onderwerp dat soort verwarrend is, en dat is:
Is “SEO zichtbaarheid” een synoniem voor “SEO traffic”?
In een woord, nee.
Hier is het belangrijkste verschil tussen SEO verkeer en SEO zichtbaarheid:
LAAT HET DUIDELIJK ZIJN
SEO zichtbaarheid is een relatieve waarde die als percentage wordt weergegeven. Het vertelt u welk percentage van het beschikbare aantal klikken u krijgt. SEO-verkeer is een absolute waarde. Het is het exacte aantal bezoekers (klikken) dat u krijgt.
Een interessante implicatie hiervan is dat uw SEO-verkeer kan fluctueren, terwijl uw SEO-zichtbaarheid stabiel blijft. Bijvoorbeeld, één week krijg je 2000 bezoeken van een trefwoord, en de andere krijgt u 2200 – terwijl u alvast ranking 1 voor het zoekwoord beide weken plaatst.
In dit is het verkrijgen / verliezen van SEO-verkeer niet altijd veroorzaakt door een winst of verlies van SEO-zichtbaarheid. Echter, het verkrijgen / verliezen van SEO-zichtbaarheid heeft altijd invloed op uw SEO-verkeer.
Dit maakt kijken naar uw algemene SEO-zichtbaarheid, misschien wel de snelste manier om eventuele SEO-problemen op te sporen, waaronder Google-sancties, algoritme-updates en zelfs technische problemen.
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks