Een uitleganimatie verduidelijkt het verhaal van jouw bedrijf. Het woord zegt het al. Een uitleganimatie is een geanimeerde video die op een duidelijke manier jouw product of dienst uitlegt. De combinatie van de juiste beelden, voice-over en sound design creëren een sterke uitleganimatie. Doordat de mogelijkheden eindeloos zijn kan iedere organisatie gebruik maken van een uitleganimatie. Iedere uitleganimatie wordt uniek gecreëerd op basis van de wensen en behoeften van jouw organisatie.
De voordelen van uitleganimatie
Zie je nog niet helemaal in wat de voordelen van een uitleganimatie kunnen zijn voor jou? We verduidelijken het één en ander met deze feiten:
- Ons brein is audiovisueel ingesteld, dit houdt in dat we de voorkeur geven aan het kijken naar video boven het lezen van tekst. Wanneer we naar een video kijken, kunnen we de aandacht beter vasthouden. Daarbij onthouden we de informatie uit een video beter dan de informatie uit een tekst.
- De conversie van bedrijven die een uitleganimatie inzetten verbeterd. De kans dat een bezoeker een aankoop doet stijgt namelijk met 85 procent.
- Naar verwachting zal in 2019 zeker 80% van alle social media content uit video bestaan.
- Volgens 52% van de marketeers is een uitlegvideo effectief is voor het creëren van meer brand awareness bij klanten.
Vindbaarheid
Een video op je website is goed voor je SEO, oftewel je vindbaarheid binnen zoekmachines. Wanneer je jouw uitleganimatie op YouTube voorziet van de juiste titel, tags, thumbnail en omschrijving, levert dit meer traffic op. Hieronder een aantal manieren waarop je met behulp van een uitleganimatie je SEO kunt verbeteren.
Betere kwaliteit
Door het toevoegen van een uitleganimatie aan je website, beschouwt YouTube jouw website als een website van betere kwaliteit . Google ziet video’s als interessante content.
Verhoging van de click-through rate
Gemiddeld is de click-through-rate van websites met videocontent 41% hoger dan die van websites zonder videocontent. De thumbnails van de video’s trekken de aandacht van de consument. Hierdoor zullen consumenten ook sneller een website bezoeken waar een video op te vinden is. Dat is terug te zien in de cijfers. 70% van de websites die op de eerste pagina van Google te vinden zijn bevatten video’s.
Backlinks
Wanneer je video gedeeld wordt door een andere website noem je dat een backlink. Dit is een verwijzing naar jouw video vanaf een andere webpagina dan die van jezelf. Dit zorgt ervoor dat je video door een grotere doelgroep gezien wordt, namelijk de doelgroep van de andere website. Dit creëert weer een groter bereik. Websites met daarop uitleganimaties of andere video’s hebben twee keer zoveel backlinks als website zonder video’s.
Bounce rate
De bounce rate is het aantal bezoeker dat je website verlaat zonder door te klikken. Google beoordeelt je website onder andere op deze bouncerate. Vanzelfsprekend wil je deze zo laag mogelijk houden. Websites met minder interessante content hebben vaak een hoge bounce rate. Door een uitleganimatie aan je homepage toe te voegen, stimuleer je je bezoekers om langer op je website te blijven hangen. Het kijken van een uitleganimatie zorgt voor een langere bezoektijd én zorgt er voor dat kijkers zich eerder betrokken voelen. Hierdoor zullen ze nog meer content bekijken.
Interessante content op je website zorgt voor een betere SEO. Een betere SEO zorgt voor een hogere score in de zoekresultaten. Wil je nu extra goed scoren? Voeg je uitleganimatie dan toe aan de homepage van je website en deel hem op social media. Op deze manier zorg je zelf voor het hoogst mogelijke bereik. Als het goed is ben je na het lezen van dit artikel een stuk wijzer geworden over uitleganimaties en SEO. Tijd om de handen uit de mouwen te steken!
Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Cooler Media.
0 reacties