Een landingspagina is anders dan een homepage. Je gebruikt je homepage als het ware als een soort visitekaartje van je bedrijf. Vanuit de homepage kunnen mensen verder navigeren naar de informatie waar ze naar op zoek zijn. Een landingspagina is er juist specifiek op gericht om beter gevonden te worden in zoekmachines, zodat mensen op deze pagina kunnen “landen”. Vanuit deze pagina kunnen zij dan weer verder navigeren naar andere pagina’s.
Verschil homepage en landingspagina
Het verschil tussen een homepage en een landingspagina zit hem dus in het doel van de pagina. Een homepage wil de potentiële klant informeren, terwijl een landingspagina de focus heeft op het krijgen van een hoge positie in de zoekmachineresultaten.
Meer webverkeer
Het hebben van een goede landingspagina kan dus zorgen dat de online vindbaarheid van jouw website verbeterd wordt. Hoe hoger de positie in de zoekmachine, des te groter de kans dat mensen jouw website zullen bezoeken. Een landingspagina zorgt dus in eerste instantie voor meer webverkeer. Dit kan natuurlijk leiden tot meer verkoop.
Creëren van een goede landingspagina
Nu we weten dat een landingspagina enorm goed werkt om meer webverkeer te genereren, is het van belang dat we weten hoe je deze het beste kunt maken. Er zijn verschillende factoren van belang bij het creëren van een landingspagina. Deze zullen we hieronder verder toelichten.
Kies een relevant onderwerp
Alvorens je de daadwerkelijke landingspagina gaat maken, moet je een onderwerp hebben vastgesteld. Dit onderwerp moet relevant zijn aan jouw bedrijf. Gebruik bijvoorbeeld een specifieke zoekterm waarop jouw website wordt gevonden.
Content schrijven
Eén van de belangrijkste onderdelen van een landingspagina is de content. Probeer zo veel mogelijk informatie te geven over het onderwerp. Verwerk in deze content de belangrijkste zoektermen waar jouw website op wordt gevonden. Zorg dat de informatie die je geeft nuttig en relevant is aan het onderwerp. Gebruik tussenkopjes en alinea’s, zodat de tekst eenvoudig te lezen en structureren is. Het is van belang dat je H1, H2 en H3 kopjes gebruikt.
Interne links
Wanneer de content is geschreven, kun je interne links gaan invoegen. Dit zijn links die verwijzen naar verschillende pagina’s van je website. Je kunt de zoektermen in de lopende tekst gebruiken om te linken. Hier kun je dan de bijbehorende pagina van jouw website achter linken.
Metatitel en -beschrijving
Nu de content is gedaan, is het tijd voor meer praktische zaken rondom de landingspagina. De zoekmachine kijkt bijvoorbeeld naar de metatitel en metabeschrijving van de pagina. Pas deze dus ook aan, zodat de juiste zoekwoorden hierin vermeld staan en de tekst relevant is aan de inhoud van de pagina.
Afbeeldingen
Het toevoegen van afbeeldingen is ook belangrijk in het creëren van een goede landingspagina. Ze creëren namelijk structuur en zijn vaak de eerste dingen waar mensen naar kijken als ze een pagina bezoeken. Gebruik altijd licentievrije afbeeldingen die je kunt vinden op websites als Pexels of Unsplash. Pas ook de naam en de beschrijving van de afbeelding aan, zodat hier de bijbehorende zoektermen in voorkomen. De zoekmachine kan namelijk niet de afbeeldingen zelf lezen, maar wel de alt-tekst.
Een landingspagina is in principe nooit af. Er is altijd wel nieuwe informatie te vinden over een onderwerp. Je kunt de landingspagina dus altijd aanpassen. Vervolgens kun je de SEO en linkbuilding gaan inzetten om hoger te ranken in de zoekmachines.
0 reacties