Ongeacht in welke branche jouw bedrijf zich bevindt, er zal altijd concurrentie zijn. Er zijn altijd andere bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden als jij. Maar hoe zorg je er dan voor dat jij degene bent waar mensen hun producten aanschaffen, en niet bij de concurrent? In deze blog geven we jouw vijf tips om je te kunnen onderscheiden van de concurrent.
Blijf de concurrentie een stap voor
Veel bedrijven houden zich niet bezig met de concurrentie. Sommige bedrijven vinden dat niet nodig, andere willen liever niet weten wat de concurrentie doet. Toch is het belangrijk om in de gaten te houden waar je concurrentie mee bezig is. Zo kun je ze namelijk altijd een stap voor blijven. Door te onderzoeken wie jouw concurrentie is en wat zij doen, kun je jezelf onderscheiden. Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest? Waar blink jij in uit? Wat doet de concurrentie anders dan jouw bedrijf, en werkt dat?
Bepaal de juiste prijs
Het beste bedrijf is niet automatisch het bedrijf met de goedkoopste producten. Potentiële klanten zijn niet alleen op zoek naar de beste prijs, maar ook naar de beste kwaliteit. Het is dus niet erg als jouw prijzen wat hoger liggen dan die van de concurrent, zolang de kwaliteit hiervoor compenseert. Maar onderzoek vooral welke prijzen jouw concurrenten hanteren, zodat je niet te ver buiten de gemiddelde kosten valt.
En daarmee ook de service
Zoals hierboven vermeld is het niet alleen van belang om de juiste prijs te bepalen, maar is de kwaliteit net zo belangrijk. Onderzoek eens wat voor service jouw concurrentie biedt. Bieden zij gratis verzending, garantie of snelle levering? Wat voor service kun jij bieden die de concurrentie misschien niet heeft? Hoe kun je ervoor zorgen dat klanten bij jou bestellen en niet bij de concurrent? Een factor die hierin bijdraagt is om klanten de mogelijkheid te bieden om recensies te plaatsen. Je kunt als bedrijf zelf wel zeggen dat je de beste service biedt, maar het heeft meer effect wanneer anderen dit over jou zeggen.
Vergeet de simpele dingen niet
Soms kunnen kleine dingen jouw bedrijf al onderscheidend maken van de concurrent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een mooie, unieke huisstijl, slogan of logo. Dit zijn toch de dingen die potentiële klanten vaak als eerste zien wanneer ze met jouw bedrijf te maken krijgen. Die eerste indruk is dus ook erg belangrijk wanneer het gaat om je onderscheiden van de concurrent.
Vraag feedback
Wanneer je ideeën hebt over hoe je jouw bedrijf kunt onderscheiden van de concurrent, kun je deze meteen inzetten, maar je kunt ook je bestaande klanten raadplegen. Wellicht hebben klanten behoefte aan dingen waar je zelf misschien nog niet aan gedacht hebt. Het is gebleken dat wanneer je (potentiële) klanten benaderd om van ze te leren en zo je bedrijf te verbeteren, deze klanten graag meehelpen. Je kunt bijvoorbeeld op social media vragen waarom klanten voor jou hebben gekozen, of wat zij bijzonder vinden aan jouw bedrijf.
Er zijn diverse aspecten waar je op kunt letten wanneer je jouw bedrijf wil onderscheiden van de rest. Het is hiervoor belangrijk dat je in de gaten houdt waar de concurrentie mee bezig is, om zo de optimale prijs en service te bieden. Zo kun je ervoor zorgen dat potentiële klanten hun aankoop bij jou zullen doen.
0 reacties