Soms lijkt het lastig in beeld te brengen wat voor berichten Facebook eerder toont en verspreid in het organische nieuwsoverzicht. In September 2021 is Facebook uitgekomen met de Content Distribution Guidelines. Hierin is precies terug te vinden wat voor content minder snel zal worden weergegeven in het nieuwsoverzicht.
Grijs gebied
Via Facebook kun je namelijk enorm veel mensen bereiken, dus is het als marketeer zijnde natuurlijk erg nuttig om te weten welke soorten content minder snel zullen worden weergeven. De soorten content in deze guidelines worden niet afgekeurd of verwijderd, maar worden wel minder snel verspreid. Er is namelijk een groot grijs gebied wat betreft content die niet tegen de richtlijnen in gaat, maar wel minder snel wordt getoond. In dit artikel geven we meer duidelijkheid over welke content Facebook minder snel toont in het nieuwsoverzicht.
1. Clickbait is niet meer van deze tijd
Vroeger deden posts met clickbait het erg goed. Mensen waren benieuwd naar de inhoud van artikelen met extreme titels. Echter zijn deze titels meestal misleidend, waardoor Facebook artikelen met clickbait in de titel bijna niet meer toont in het nieuwsoverzicht. Dit betreft niet alleen misleidende of sensationele titels, maar ook titels met overmatig gebruik van leestekens of caps lock. Facebook raadt aan om titels te gebruiken die relevant zijn aan de inhoud van het artikel.
2. Ook engagementbait wordt niet gewaardeerd
Engagementbait is een andere factor die Facebook niet waardeert. Dit begrip heeft betrekking op het creëren van content die vraagt om engagement. Engagement kan zijn in de vorm van reageren met een bepaalde Emoji, of in de vorm van het delen van een bericht op je eigen tijdlijn. Hierdoor worden deze berichten door Facebook Gebruikers als spam ervaren. Zulke berichten zullen dus minder snel worden weergeven in het nieuwsoverzicht.
Hoe bereik je dan wel meer mensen?
Nu we de twee grootste factoren in het al dan niet weergeven van content op Facebook hebben besproken, rest de vraag welke content dan wel helpt om meer mensen te bereiken. Het doel van Facebook is om mensen te informeren en ze de content te bieden waar ze naar op zoek zijn. Voor het creëren van content is het dus belangrijk dat je je doelgroep kent: waar zijn ze naar op zoek? Wat vinden ze interessant?
A/B Testen
Wanneer je je content aanpast aan de interesses van je doelgroep, zal je merken dat je content sneller in hun nieuwsoverzicht zal worden getoond. Hierbij is het dus ook belangrijk dat je een informerende en relevante titel gebruikt die de lezers informeert over de inhoud van het artikel. Op Facebook kun je heel eenvoudig verschillende soorten content A/B-testen. Het is aan te raden om meerdere varianten van hetzelfde bericht te testen, zodat je er vanzelf achter komt welke soort titels of afbeeldingen het beste werken om jouw doelgroep te bereiken.
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks