Sinds Oktober 2020 is Google Analytics 4 beschikbaar in de vorm van een nieuw property type. Google Analytics 4 is de nieuwe standaard geworden voor Google Analytics. In de bèta versie heette dit nog Web + App. Zoals de naam al doet vermoeden, kun je nu niet alleen data van je website inzien, maar ook data van je app. Er zijn een hoop nieuwe functies bijgekomen, maar er zitten ook wat nadelen aan deze nieuwe versie.
Makkelijker starten
Google Analytics 4 helemaal anders geworden dan je gewend bent. Het is nu bijvoorbeeld makkelijker geworden om een account in te stellen. Dit komt doordat het aantal stappen om een account in te stellen verminderd is en doordat het menu in de rapportagetool opgeschoond is. Door deze verbeteringen moet het voor gebruikers makkelijker worden om een basismeting op te zetten en de data daarvan in te zien. In de rapportagetool zijn minder tabellen en meer grafieken te zien, waardoor je sneller in beeld kunt zien wat er in de data te vinden is.
Nieuwe inzichten en voorspellingen
Aan de hand van Google Analytics 4 kun je nieuwe inzichten en voorspellingen doen die eerder nog niet mogelijk waren. Op basis van machine learning kan nu bijvoorbeeld een piek in de vraag naar een van de producten die je aanbiedt worden getoond. Er kunnen nu ook voorspellingen worden gedaan, zoals het aantal afhakende klanten of de te verwachten omzet. Daarnaast kan Google Analytics 4 je meldingen geven wanneer er iets opvallends gebeurt, bijvoorbeeld een product dat ineens erg goed verkoopt.
Doelgroepen
In Google Analytics 4 is het mogelijk geworden om doelgroepen te bouwen en te onderhouden. In het nieuwe doelgroepen rapport kun je zelf doelgroepen aanmaken. Je kunt zelf aangeven aan welke voorwaarden iemand moet voldoen, wil deze persoon tot een bepaalde doelgroep horen. De lijsten van doelgroepen die jij hebt gemaakt worden automatisch bijgewerkt. Wanneer iemand je website of app bezoekt en een bepaalde actie uitvoert, wordt deze persoon weer van de lijst verwijderd. De doelgroepen worden door Google Analytics 4 bijgehouden en je kunt zien hoe doelgroepen ten opzichte van elkaar presteren.
On-site en in-app acties
Er zijn uitgebreide codevrije functies toegevoegd waardoor het makkelijker is om on-site en in-app acties bij te houden. Het is in Google Analytics 4 niet langer nodig om code toe te voegen of event tracking in te stellen in Google Tag Manager. Je kunt de gegevens van je website en app nu dus direct zien en niet meer zonder vertraging.
Rapporten
Alle rapporten in Google Analytics 4 zijn georganiseerd rond de customer lifecycle. Dit is ontwikkeld om gebruikers inzicht te vergaren in specifieke onderdelen van de customer journey. Je kunt nu bijvoorbeeld zien welke kanalen nieuwe klanten opleveren, welke acties deze klanten ondernemen en of ze na conversie nog rond blijven hangen.
Google Analytics 4 heeft veel verbeteringen ten opzichte van Universal Analytics. Er zijn veel dingen geautomatiseerd, waardoor een nieuw account direct veel data verzamelt. Echter brengt Google Analytics 4 een aantal nadelen met zich mee. Wanneer je de nieuwe versie hebt gedownload, moet je helemaal opnieuw beginnen. De instellingen van Universal Analytics worden namelijk niet gekopieerd. Je neemt dus geen historische data mee. Wanneer je Google Analytics 4 instelt, is het verstandig om dit naast Universal Analytics te doen.
Een nadeel van Google Analytics 4 is dat het moeilijker is geworden om zelf extra doelen in te stellen. Als je bijvoorbeeld wil meten hoeveel mensen een bedankpagina te zien krijgen, zul je al snel een tool als Google Tag Manager in moeten schakelen. Een andere functie die mist in Google Analytics 4 is de mogelijkheid om weergaven aan te maken. Weergaven waren voorheen handig om data in te bewerken. Volgens Google is dit echter een functie die terug zal komen.
Naast het missen van weergaven, mist Google Analytics 4 ook de mogelijkheid tot het maken van filters. Het is nu alleen nog maar mogelijk om IP-adressen te filteren. Je kunt echter geen back-up maken voor het geval je een fout maakt in het filteren.
Statistieken
Naast dat er in Google Analytics 4 geen mogelijkheid meer is tot het aanmaken van extra doelen of filters, missen er een aantal statistieken. De bouncepercentages, pagina’s per sessie en uitstap percentages zijn uit de rapporten gehaald. Deze zijn verwijderd omdat ze meer gefocust waren op gedrag van bezoekers. Google Analytics 4 wil zich juist meer richten op engagement. Zo kun je bijvoorbeeld zien of een gebruiker langer dan tien seconden op de website is geweest.
Wil je meer weten over de functies van Google Analytics 4? Neem dan contact met ons op via R&B Webpromotions
0 reacties