Twijfel jij wel eens over de biedstrategie die je inzet voor je campagne, en wil je graag meer zekerheid op dat vlak? Ga dan experimenteren en testen! In deze blog leg ik uit hoe je meer rendement kunt halen uit je budget, door te experimenteren met diverse biedstrategieën. Ook vertel ik hoe je zelf een experiment kunt opzetten, en wat er voor nodig is om te voldoen aan de minimale eisen.
Experimenten
Het inzetten van Experimenten binnen Adwords geeft allerlei inzichten. Je kunt er bijvoorbeeld achter komen welke biedstrategie het beste werkt voor jouw campagne. Het kan natuurlijk zijn dat je volgens je gevoel de juiste biedstrategie hebt ingesteld voor je campagne. Allemaal leuk en aardig, dat ‘onderbuikgevoel’, maar daar valt natuurlijk niks op te baseren. Alleen door te testen en statistieken te verzamelen kun je iets zeker weten. Een experiment is eigenlijk een A/B-Test van biedstrategieën. Door zo’n experiment uit te voeren, kun je erachter komen of je gevoel juist is geweest.
Praktijkvoorbeeld
In onderstaande voorbeeld laat ik zien wat het verschil is in de biedstrategieën en statistieken.
Als oorspronkelijke instelling is de Handmatige CPC (verbeterde CPC) ingesteld als biedstrategie. Als experiment is Doel-CPA ingesteld als biedstrategie. De Doel-CPA (kosten per acquisitie) voor deze campagne is €70,-. Door deze beide strategieën 50/50 te laten rouleren in dezelfde periode, kun je erachter komen welke strategie het beste effect heeft op de kosten per conversie. Zoals de statistieken hieronder aangeven, waren de kosten per conversie in de oorspronkelijke fase €109,-. Voor het experiment zijn die nu €75,- geworden. Er is evenveel uitgegeven, maar het conversiepercentage is flink gestegen. Hierdoor zijn er met dezelfde kosten bijna 50 procent meer conversies behaald.
Zelf aan de slag
Wil je zelf een experiment opzetten? Volg dan onderstaande stappen.
Bij het opzetten van hetzelfde experiment als zojuist beschreven, moet allereerst de campagne die je wilt testen voldoen aan de eis van minimaal 30 conversies over de afgelopen 30 dagen.
Is dit het geval, dan ga je een “concept” aanmaken. Deze kun je vervolgens gelijk omzetten in een experiment als je tevreden bent.
- Log in op je AdWords-account.
- Klik bovenaan op het tabblad Campagnes.
- Klik onder ‘Alle campagnes’ aan de linkerkant op de campagne waarvoor je een concept wil maken.
- Klik op het dropdown-menu Concept in de rechterbovenhoek en selecteer Nieuw maken.
- Geef een naam voor het concept op en klik op Maken.
- Je wordt naar het nieuwe concept gebracht. Hier ga je naar het tabblad “instellingen” en kies je bij “biedstrategie” voor “Doel-CPA”. Je geeft dan je maximale kosten per conversie op. Wijzigingen die je aanbrengt in het concept, worden automatisch opgeslagen.
- Als je tevreden bent met het concept, kun je de wijzigingen toepassen op de oorspronkelijke campagne of een experiment maken. Klik daarvoor in de rechterbovenhoek op de blauwe knop “toepassen…” en kies voor “een experiment uitvoeren”.
- Bij het aanmaken van een experiment moet je een naam opgeven. Kies hier voor een begin- en eventueel een einddatum. Je kunt er ook voor kiezen om niet 50 procent te rouleren, maar bijvoorbeeld 65/35. Dan wordt de oorspronkelijke strategie vaker gebruikt dan het experiment. (zie afbeelding)
- Klik op maken, en je experiment gaat lopen.
Je kunt per campagne één experiment tegelijk laten uitvoeren. Wel kun je tot maximaal vijf experimenten inplannen.
De periode die nodig is om een experiment uit te voeren, is per campagne verschillend. Heb je veel bezoekers en conversies binnen een week, dan kan één week al genoeg zijn om te bepalen welke biedstrategie het meest succesvol is.
Voor andere campagnes waarbij het langer duurt voordat je conversies en genoeg statistieken hebt behaald, is er soms bijvoorbeeld een maand nodig voor het experiment. Hoe je dit zelf aanpakt, hangt dus vooral af van de gegevens die bij jou bekend zijn.
Maak jij al gebruik van deze experimenten? Wat zijn jouw bevindingen en resultaten?
Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!
Dit artikel is geplaatst met goedkeuring van Karel Geenen.
Bron: Karelgeenen.nl
Auteur: Rick Doornbos
0 reacties