Internet speelt een steeds grotere rol in het dagelijks leven. Je kunt vrijwel alles online kopen en er zijn duizenden websites om uit te kiezen. Je wil natuurlijk dat jouw website daar bovenuit springt en daardoor veel conversies genereren. Deze conversies kunnen verschillende dingen inhouden. Van het abonneren op een nieuwsbrief tot het maken van een bestelling. Maar hoe kun je dat nu het beste doen? In deze blog geven wij jou 5 tips om meer conversies te genereren.
1. Zorg dat jouw website technisch in orde is
Voordat je gaat focussen op conversies is het natuurlijk belangrijk dat jouw website goed werkt. Zorg er dus voor dat alle links goed werken en dat de pagina’s snel laden. Dit geeft gebruikers al meteen een goede indruk. Hierbij komt ook de opmaak van de website kijken. Als je er op let, zul je merken dat de winkelwagen bijvoorbeeld altijd rechtsboven in beeld staat. Mensen zijn dit gewend, dus houd je vooral aan dit soort posities. Daarnaast is het ook van belang dat de website gebruiksvriendelijk is voor verschillende devices. Niets is fijner dan wanneer een bezoeker jouw website gemakkelijk op zijn of haar mobiel kan openen, zonder dat de laadsnelheid en links daar minder goed door gaan werken.
2. Stap in de schoenen van de gebruiker
De klant staat centraal. Dat wisten we natuurlijk al, maar voor conversie-optimalisatie is het extra belangrijk dat je in de schoenen van de gebruiker stapt. Je moet de gebruiker overtuigen om jouw product of dienst aan te schaffen, en niet die van de concurrent. Denk er dus goed over na waarom iemand bij jou moet zijn en niet bij de concurrent: wat maakt jou uniek? Probeer de gebruiker dat extra duwtje in de rug te geven en neem de twijfels weg.
Dit kun je doen door bijvoorbeeld de betaalmogelijkheden te tonen in de winkelwagen. Ook kun je het vertrouwen winnen door middel van keurmerken als Qshops of Thuiswinkel Waarborg, of door beoordelingen te tonen. Beoordelingen kunnen soms juist het tegenovergestelde effect hebben, dus maak ze niet te opvallend of te lang wanneer je besluit deze te gebruiken.
3. Besparen: wie houdt er niet van?
Iedereen houdt van besparen. Dit kun je al vrij simpel verwerken in jouw website of webshop door bijvoorbeeld het totaal bespaarde bedrag te tonen in de winkelwagen. Hoe meer producten mensen kopen, hoe meer geld ze besparen. Je kunt verschillende manieren uitproberen om te kijken wat het beste werkt. Het blijkt bijvoorbeeld dat het goed werkt om het bespaarde bedrag in een opvallende kleur te tonen. Groen is een goede optie, omdat dit het gevoel van geld besparen versterkt. Naast de kleur van de tekst, kan de woordkeuze ook veel effect hebben op de conversies. Probeer eens de zin te beginnen met ‘Je bespaart…’, in plaats van ‘Totale korting’.
Naast het tonen van het bespaarde bedrag kun je mensen op het laatste moment overhalen om iets extra’s aan hun bestelling toe te voegen. Dit concept ken je wellicht vanuit de snoeprekken bij kassa’s in de supermarkt. Je kunt dit op jouw webshop realiseren door relevante artikelen onderaan de winkelmand te tonen. Zo kun je bijvoorbeeld bij een laptop een laptophoes of een muis aanbieden.
4. Testen, testen, testen
Er zijn enorm veel manieren om meer conversies te genereren. Niet alles zal op dezelfde manier voor iedereen werken. Daarom wordt er aangeraden om aanpassingen altijd te testen. Zo kun je inzicht vergaren in wat werkt voor jouw website en hier op doorgaan. Veel webshops doen al aan A/B-testen. Dit houdt in dat je twee versies van jouw website of webshop tegenover elkaar zet en vervolgens de resultaten hiervan in de gaten houdt. Zo zul je vanzelf merken welke versie het beter doet.
Twijfel je of een rode knop beter werkt dan een blauwe, of de winkelwagen toch beter een andere kleur kan hebben, of welke tekst beter werkt? Probeer dan eens een A/B-test!
5. Less is more!
De laatste en misschien wel de belangrijkste tip: less is more! Het doel is om meer conversies te genereren, dus je wil de bezoeker dit zo snel mogelijk laten doen. Het is dus van belang dat je de bezoeker niet afleidt, maar de weg naar de conversie duidelijk maakt. Maak de winkelwagen dus niet te ingewikkeld en laat alleen de nodige informatie zien. Deze informatie bestaat uit het product, de kosten en de verzending. Kijk wanneer je jouw website wil optimaliseren dus niet naar wat mooi is, maar naar wat werkt.
0 reacties