Ook websites moeten naar de dokter
Ja dat lees je goed, zelfs websites moeten wel eens een keertje naar de dokter. De gezondheid van je website is van belang als je goede resultaten wilt behalen op Google. Om beter gevonden te worden op Google, zijn enkele factoren van belang voor je website.
Domain Authority
De domain authority (beter bekend als DA) is een score die weergeeft hoe hoog de kans is dat jouw website goed zal scoren in Google. Deze methode is bedacht door MOZ en wordt tegenwoordig door iedereen gebruikt als maatstaf. Let hierop wel dat het een formule van MOZ is en niet de formule van Google zelf. Google geeft geen geheimen vrij over wat zij belangrijk vinden.
Er zijn enkele reden waarom een hoge DA-waarde voor jou van belang is (vooral als blogger). Hoe hoger jouw DA waarde, hoe groter de kans is dat je hoog in de Google zoekresultaten komt en sneller gevonden wordt op de door jouw gekozen zoekwoorden. Daarnaast maakt een hoge DA waarde je aantrekkelijker voor andere bedrijven om mee samen te werken. De link van jouw pagina naar hun pagina is veel waard vanwege deze DA score.
Van 1 naar 30
Als je met een website begint, dan heb je een DA score van 1. Daarna begint het klimmen. Het klimmen van 1 naar 30 gaat veel sneller dan bijvoorbeeld van 30 naar 50. Dit komt omdat de score logaritmisch is. Komt je score nog niet in de buurt bij 30? Maak je geen zorgen, er zijn maar weinig sites die echt boven deze score komen. Enkele uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Gmail en Wikipedia.
Domein tip
Sites die hoog scoren zijn vaak al lang bezig met het produceren van content, het inzetten van linkbuilding en hebben vaak hun SEO al op orde. Er is één tip die je kunt gebruiken om hoger te scoren. Heb je een zoekwoord waar je op wilt ranken? Gebruik deze dan in je domeinnaam. Door je zoekwoord in je domeinnaam te zetten, zal je hoger scoren in Google.
Mijn DA is laag: wat nu?
Als je een lage DA-waarde hebt, betekent dit nog niet dat je automatisch gedoemd bent (geen zorgen: er is nog hoop!). Wat wel verstandig is om te realiseren, is dat op dit moment het niet verstandig is de concurrentie aan te gaan en zoekwoorden te gebruiken die hoge zoekvolumes hebben. Hier zijn je concurrenten aan het strijden om de eerste positie en jij als starter hebt hier zeer weinig kans om overwinningen te boeken. Daarom is het verstandig om in te zetten op specifiekere zoekwoorden met een lager zoekvolume dan de grote jongens. Zo kun jij een eerlijke strijd vechten en jezelf schrijven naar de eerste positie op Google. In een volgend blog gaan we verder in op het selecteren van goede zoekwoorden voor jouw website en campagne.
0 reacties