Facebook Ads komen de laatste tijd steeds meer op. Dit komt doordat het algoritme van Facebook niet meer chronologisch loopt. Facebook probeert persoonlijke content te tonen die het meest relevant is voor jou als gebruiker. Het is op deze manier dus moeilijker geworden om organisch getoond te worden in het algoritme. Wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden binnen adverteren op Facebook?
Doelgroep instellen
Een van de voordelen van Facebook Ads is dat je jouw doelgroep heel precies kunt bepalen. Je kunt ten eerste targeten op een bepaalde locatie. Je kunt bijvoorbeeld targeten op een bepaalde provincie, maar ook op land, plaatsnaam of zelfs op postcode. Het is ook mogelijk om een bepaalde locatie juist uit te sluiten.
Naast filteren op geografische kenmerken, kun je bij het bepalen van jouw doelgroep ook filteren op demografische kenmerken. Hieronder vallen de kenmerken leeftijd, geslacht en taal. Daarnaast zijn er nog enkele andere demografische kenmerken waar je op zou kunnen filteren. Zo kun je bijvoorbeeld selecteren op mensen die een – of juist geen – relatie hebben, op mensen met een bepaald opleidingsniveau, mensen met een baan in een bepaalde sector en op levensgebeurtenissen.
Ten slotte kun je voor het instellen van een doelgroep ook nog filteren op iemands interesses en gedrag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een koppeling van Facebook aan Spotify of Instagram of WhatsApp.
A/B-testen
Een ander voordeel van Facebook Ads is dat je verschillende advertentiedoelgroepen kunt instellen en testen. Je kunt diverse varianten van een advertentie maken om te testen wat wel en niet werkt. Dit noemen we ook wel A/B-testen. Je verandert dan één variabele om te kijken welke variant van de advertentie beter aansluit op de doelgroep. Zo kun je testen of een bepaalde afbeelding, lay-out of tekst beter werkt dan de ander.
Het uiteindelijke doel van Facebook Ads is natuurlijk om meer conversies te genereren. Door middel van A/B-testen kom je erachter welke variabelen zorgen voor de meeste conversie. Zo kun je uiteindelijk de variant die het beste werkt inzetten om zo veel mogelijk conversie te genereren.
Facebook Pixel
Het laatste voordeel van Facebook Ads dat we willen bespreken is de Facebook Pixel. Dit is een code die per Facebook-gebruiker bijhoudt welke websites hij of zij bezoekt. Deze informatie kun je vervolgens weer gebruiken om advertentiedoelgroepen in te stellen. Je kunt de Facebook Pixel en doelgroepen allemaal op Facebook zelf instellen.
Facebook Ads is een manier van adverteren waarbij de mogelijkheden oneindig zijn. Je kunt erg eenvoudig specifieke doelgroepen instellen. Daarnaast kun je meerdere varianten van een advertentie testen om te kijken welke variant tot de meeste conversie leidt. Verwacht echter niet dat je meteen resultaat ziet; Facebook Ads is vooral een strategie voor de lange termijn. Het duurt bijvoorbeeld even voor je de resultaten van een A/B-test kan zien, want je moet natuurlijk weten hoeveel conversie er is gerealiseerd op basis van de advertenties. Ten slotte zijn er nog een aantal hulpmiddelen die het maken van advertenties nog gemakkelijker maken, zoals de Facebook Pixel.
0 reacties