Wie voldoende vrije tijd heeft, kan er prima voor kiezen om zijn eigen Search Engine Optimization (SEO) te verzorgen. Het voordeel van SEO is dat je relatief weinig hoeft te investeren. Wie zich voldoende inleest, een groot netwerk heeft en de juiste tools gebruikt, kan zelf veel aan SEO doen. Dat je gebruik maakt van de juiste tools is overigens wél zeer belangrijk. Door middel van tools weet jij welke zoekwoorden je moet gebruiken, hoe je concurrenten het doen en waar je aan nieuwe backlinks kunt komen. Hoe beter de SEO tools die je gebruikt, hoe sneller en efficiënter je de SEO van jouw online platform kunt verzorgen. Ben jij benieuwd naar welke tools je in 2020 het best kunt gebruiken? Hieronder vind je de beste tools van dit moment!
Verschillende categorieën
Google en andere belangrijke zoekmachines beoordelen een website of webshop op basis van meer dan 250 factoren. Je kunt SEO in verschillende categorieën opdelen. Om deze reden hebben wij onze lijst met beste SEO tools van 2020 ook opgedeeld in een aantal verschillende categorieën. Zo blijft de lijst overzichtelijk en zie je in één oogopslag welke tools op dit moment relevant voor je kunnen zijn. Je kunt later altijd nog terugkomen naar deze pagina als je tools nodig hebt voor een ander onderdeel van je SEO-campagne!
Deze lijst is opgedeeld in de volgende categorieën:
● Zoekwoordanalyse tools
● Ranking analyse
● Linkbuilding
● Contentmarketing
Zoekwoordanalyse tools
In deze categorie vind je de tools die je kunt gebruiken om te bepalen op welke zoekwoorden je kunt scoren. Het vinden van geschikte keywords is de basis van iedere succesvolle SEO-campagne! Het vormt zowel de basis voor je linkbuilding als voor je contentmarketing. Door de juiste tools te gebruiken weet je niet alleen op welke relevante keywords het meest gezocht wordt, maar weet je ook op welke keywords er minder concurrentie is.
Ubersuggest van Neil Patel
Ubersuggest is een tool die ontwikkeld is door SEO-specialist Neil Patel. Hij heeft een interessant Engelstalig blog waar je ontzettend veel over SEO kunt leren! Daarnaast vind je op het platform van Neil Patel dus ook een aantal handige SEO tools, waaronder Ubersuggest. Voordeel van deze tool is dat zelfs de gratis versie al redelijk uitgebreid is.
Stel dat je een bedrijf hebt dat bedrijfsuitjes organiseert, dan kun je in Ubersuggest simpelweg op “bedrijfsuitje” zoeken. Vervolgens krijg je te zien hoe hoog het zoekvolume is en hoe moeilijk het is om op dit zoekwoord te scoren. Bovendien krijg je zelfs een woordprijs te zien voor als je een Google Ads-campagne voor dit zoekwoord wil starten.
Op “bedrijfsuitje Drenthe” wordt weliswaar veel minder gezocht, maar het is ook veel eenvoudiger om op het zoekwoord te scoren. Je kunt dit zoekwoord dus ook wel als laaghangend fruit zien. Een dergelijke uitgebreide analyse is zelfs met de gratis versie van Ubersuggest mogelijk! Dit is op het moment dan ook een van de beste SEO tools van 2020.
SEMrush
SEMrush is een uitstekende tool voor de SEO-specialist die de meest uitgebreide zoekwoordanalyses uit wil kunnen voeren. Ontzettend veel online marketing specialisten maken gebruik van deze SEO tool. Ook in 2020 blijft deze tool relevant. SEMrush is een pakket van verschillende SEO tools, waaronder dus een tool om zoekwoorden mee te analyseren. SEMrush is een ontzettend uitgebreide tool die je een complete analyse geeft van keywords, jouw domein en zelfs dat van je concurrenten. Het enige nadeel van SEMrush is dat de tool vrij prijzig is. Op dit moment betaal je voor de Pro-versie $99,95 per maand. Als je voor de Guru-versie kiest, betaal je maandelijks $199,95. Besteed je maandelijks veel tijd aan SEO? In dat geval is SEMrush zeker de moeite waard. Heb je een klein budget en besteed je relatief weinig tijd aan SEO? In dat geval is het wellicht verstandiger om voor andere tools uit onze lijst te kiezen.
Long Tail Pro
Long Tail Pro is een SEO tool die speciaal voor zoekwoordanalyses ontwikkeld is. Deze tool helpt je bij het vinden van zoekwoorden en gaat ook voor je na hoe je concurrenten het doen. Wat vooral erg fijn is aan Long Tail Pro, is dat de tool nagaat welke zoekwoorden het meest interessant zijn voor jouw domein. Dit doet de tool op basis van hoe vaak er op een woord gezocht wordt, maar ook op basis van hoe moeilijk het is om op het keyword te scoren. Met deze tool krijg je altijd de beste aanbevelingen, zodat je direct aan de slag kunt. Deze tool kent verschillende pakketten. De basisversie kost maandelijks $37 en de meest uitgebreide versie kost $147 per maand.
Ranking analyse
Wanneer je een SEO-campagne bent gestart, wil je ook na kunnen gaan of je resultaat boekt. Hoe verloopt jouw campagne op dit moment? Ranking analyse tools geven je hier een goed beeld van. Zo kun je ook blijven toetsen of een bepaalde techniek wel of niet effectief is. Hieronder lees je wat de beste ranking analyse tools van 2020 zijn!
Ahrefs
De Rank Tracker van Ahrefs is een uitstekende SEO tool om je rankings mee in de gaten te houden. Om een overzicht te krijgen van je rankings zal je als eerst een lijst van keywords moeten importeren of invullen. Daarna geef je aan in welke landen je wilt scoren en kan Ahrefs je rankings controleren. De tool vertelt je hoeveel mensen via de Google zoekmachine op je platform belanden en welke positie je pagina heeft. De tool analyseert je ranking volledig en gaat zelfs na welke featured snippets je website heeft. Je kunt Ahrefs 7 dagen uitproberen voor slechts $7. Het is zeker aan te raden om de mogelijkheden van deze tool eens te verkennen.
Traffic Analyzer van Neil Patel
Ook wanneer je de rankings van een website wilt analyseren, heeft Neil Patel een handige tool. Voor het analyseren van de rankings van je website, kun je Traffic Analyzer gebruiken. Deze tool analyseert op welke zoekwoorden een bepaald domein scoort. Gebruiken we deze tool om R&B Webpromotions te analyseren, dan zien we onder andere deze keywords: Als we een campagne voor deze keywords zouden starten, kunnen we eens in de zoveel tijd controleren of onze positie verbeterd is. Je kunt met Traffic Analyzer ook nagaan hoeveel bezoekers een sleutelwoord je oplevert. Dit zie je in de rechterkolom. Zo kunnen we zien dat bovenstaande sleutelwoorden nog geen bezoekers hebben opgeleverd. Tip: Je kunt deze tool ook gebruiken om de website van een concurrent te analyseren!
Google Search Console
Iedereen die zich met SEO bezighoudt, zal Google Search Console vast en zeker kennen. Toch is de lijst met beste SEO tools van 2020 niet compleet als we deze tool niet vermelden. Deze tool is van Google zelf en is daarmee vanzelfsprekend zeer accuraat. Deze tool weergeeft exact hoe goed de verschillende pagina’s van je website scoren. Het is zelfs mogelijk om tot 16 maanden terug in de tijd te gaan! Zo krijg je een goed beeld van hoe effectief jouw SEO-campagnes zijn. Niet alleen is deze tool zeer accuraat, maar Google Search Console is ook gratis te gebruiken!
Linkbuilding
Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO. Wie goed wil scoren, heeft kwalitatieve backlinks naar zijn website nodig. Het vinden van kwalitatieve backlinks is voor veel SEO-specialisten een van de meest tijdrovende bezigheden. Met onderstaande tools wordt het gemakkelijker om de meest kwalitatieve en relevante backlinks te vinden.
BuzzSumo
De beste websites om een backlink van te krijgen, zijn de websites die autoriteit hebben binnen jouw branche. Een backlink vanaf een relevant platform is immers meer waard voor de zoekmachines! BuzzSumo is een handige tool om de websites met autoriteit mee te vinden. Zoek hier op een relevant zoekwoord en vervolgens vind je content die goed scoort. Dit kan geschreven zijn door concurrerende bedrijven, maar ook door influencers die zich op jouw branche richten! Je kunt de websites die omhoog komen benaderen om te vragen of er een backlink naar jouw website geplaatst kan worden.
Backlinks
Backlinks is nog een handige tool van Neil Patel. Deze tool is gratis te gebruiken en kun je op twee manieren inzetten. Om te beginnen kun je de tool gebruiken om na te gaan welke websites naar jouw platform verwijzen. Zitten er backlinks van te lage kwaliteit tussen? Dan is het aan te raden om deze op te schrijven, zodat je deze kunt laten verwijderen. Ook kun je zo in de gaten houden of bepaalde backlinks verdwijnen of “broken” zijn. Een andere manier om deze tool in te zetten, is door het domein van een concurrent te analyseren. Zo krijg je een duidelijk overzicht van welke websites naar je concurrenten linken! Als deze websites naar de concurrent linken, waarom dan niet naar jou? Je kunt de pagina met link bezoeken, om zo na te gaan wat jouw concurrent voor de backlink heeft gedaan. Is de backlink in een gastblog verwerkt? Dan kun jij ook aanbieden om een gastblog te schrijven en daar je eigen backlink in verwerken! Dit is een van de meest eenvoudige en efficiënte manieren om snel aan backlinks te komen.
MozBar
De MozBar is een handige SEO toolbar voor Chrome. Deze toolbar kan je laten zien wat de DA-waarde en PA-waarde is van de website waarop jij je bevindt. Op deze manier kun je controleren of het de moeite waard is om een backlink op de website te laten plaatsen. Wanneer de DA-waarde ontzettend laag is, is het niet aan te raden om een link op de website in kwestie te plaatsen. Hoe hoger de DA- en PA-waarde, hoe beter een backlink op de website zal werken. Alhoewel DA en PA niet van Google zelf zijn, maar van Moz, lijkt het er wel op dat deze waardes sterk samenhangen met hoe goed een website in Google scoort.
R&B Webpromotions
In onze ogen verdient ook ons eigen platform een plekje in deze lijst. Waarom precies? Omdat je op R&B Webpromotions precies weet wat je krijgt! Heb je zelf geen tijd om backlinks te verzamelen? Dan kun je de backlinks kopen via ons platform. Zo kun je zeker zijn van een boost in je rankings! Richt jij je voornamelijk op de Nederlandse markt? Dan kun je Nederlandse backlinks kopen via ons platform. Daarnaast bieden we je onder andere ook de mogelijkheid om Engelse backlinks aan te schaffen. Zo kun je zelf bepalen in welke landen je beter scoort. Het kopen van backlinks is nergens zo eenvoudig als op R&B Webpromotions. Daarnaast schrijven wij ook regelmatig interessante blogs waarmee jij je SEO-kennis uit kunt breiden.
Contentmarketing
Zoekmachines zijn er voornamelijk om mensen informatie te geven. Het is dan ook logisch dat websites met meer nuttige informatie beter zullen scoren. Als je een succesvolle SEO-campagne wilt, is het noodzakelijk om ook interessante content te (laten) schrijven. Het voordeel van contentmarketing is dat je dit vrij eenvoudig zelf kunt doen. Jij bent immers al een specialist in je eigen branche! Als je Nederlands oké is, kun je prima je eigen blogs schrijven. Naarmate je vaker schrijft, worden je blogs steeds beter. De grootste uitdaging is het vinden van inspiratie. Gelukkig bestaan daar verschillende handige SEO tools voor!
Answer The Public
Answer The Public is een SEO tool waarmee jij kunt zien welke vragen er rondom een keyword gesteld worden. Vergeet niet om in het Nederlands te zoeken als jij je op de Nederlandse markt richt! Standaard is de tool Engelstalig, maar de tool ondersteund ook veel andere talen. In dit voorbeeld hebben we als keyword weer “bedrijfsuitje” genomen. Answer The Public toont ons verschillende vragen die veel door het grote publiek gesteld worden. We zien simpele vragen, zoals “Wat kost een bedrijfsuitje?”, maar ook uitgebreide vragen als “Is een ongeval tijdens een bedrijfsuitje een bedrijfsongeval?”. Met behulp van deze tool kun je veel inspiratie opdoen als je content aan het schrijven bent. Ga op zoek naar een vraag die jou aanspreekt en beantwoord deze vervolgens door middel van een blogartikel.
Animalz Revive
Ben jij al een langere tijd actief aan het bloggen? Dat is een goed teken, want dan weet je hoe belangrijk content marketing is! De kans is groot dat dit je ook al veel extra bezoekers heeft opgeleverd. Houd er wel rekening mee dat verouderde blogs vaak minder webverkeer zullen genereren. Google weet immers ook dat verouderde blogartikelen vaak minder relevant zijn. Daardoor zullen de blogartikelen minder snel gevonden worden. Dit kun je voorkomen door verouderde artikelen weer up-to-date te maken. Dat is waarvoor Animalz Revive gemaakt is.
Nadat je Animalz Revive met je Google Analytics account hebt verbonden, kun je nagaan welke artikelen weer up-to-date gemaakt moeten worden. Vaak hoef je slechts een aantal kleine aanpassingen te doen om ervoor te zorgen dat het artikel weer als relevant gezien wordt! Voor de websites die veel blogartikelen hebben is dit een fantastische tool.
Content Ideas van Neil Patel
De website van Neil Patel staat vol met handige tools! Content Ideas is hier nog een uitstekend voorbeeld van. Type het onderwerp in waarover je wilt schrijven. Hierna krijg je een lijst te zien van de beste artikelen die anderen al over dit onderwerp hebben geschreven. Deze artikelen kun je gebruiken om inspiratie op te doen. Let er wel op dat je de artikelen niet te letterlijk overneemt. Plagiaat is immers onethisch, in strijd met het auteursrecht en zal je bovendien niet helpen om beter te ranken in de zoekmachines. Maak er dus een eigen artikel van en maak het artikel vooral beter en langer dan het artikel waar je inspiratie vandaan haalt!
Google Search Console
Search Console werd hiervoor ook al genoemd, maar de tool kan op veel verschillende manieren worden ingezet. Zo kun je Google Search Console bijvoorbeeld gebruiken om na te gaan welke artikelen goed gevonden worden, maar weinig traffic hebben. Dit kan eigenlijk slechts twee verklaringen hebben: of het artikel scoort op het verkeerde zoekwoord, of het artikel heeft geen goede meta’s. In het eerste geval zul je het artikel moeten optimaliseren voor een relevanter zoekwoord. Wanneer het artikel geen aantrekkelijke meta’s heeft, is het belangrijk dat je deze aanpast!
Waarom we voor deze tools gekozen hebben
Er zijn ontzettend veel verschillende SEO tools. Met alleen de tools uit deze lijst kun je echter al een bijzonder efficiënte SEO-campagne opzetten. Meer tools heb je in principe helemaal niet nodig! In de lijst vind je zowel betaalde tools als tools die je gratis kunt gebruiken. Nu je een lijst met de handigste SEO tools van 2020 hebt, kun je jouw SEO-campagnes nog beter uitvoeren en/of verder uitwerken.
Wil jij meer tips over SEO? Bekijk dan ook eens de andere artikelen op onze blog. Hier vind je de beste tips en meest interessante nieuwtjes rondom Search Engine Optimization.
0 reacties