Het jaar 2022 loopt op zijn einde. Het jaar waarin we terugkijken naar niet alleen die vervelende corona pandemie. Maar ook Google die niet stilgezeten heeft. Denk hierbij aan de recente Google Spam update wat recent is uitgerold. Een update die natuurlijk niet voor iedereen als aangenaam gezien wordt. Google heeft bij deze update de hulp van SpamBrain ingezet. Op een automatische manier hoopt Google hierdoor links te kunnen neutraliseren wat ten koste gaat van jouw posities in de zoekresultaten. Als eigenaar van een website of webshop hoopt je dit niet tijdens de feestdagen te moeten ondervinden. In feite komt het natuurlijk nooit goed uit! Maar dit is natuurlijk niet de enige Google update die is doorgevoerd in het jaar 2022. We blikken even terug naar het begin van 2022:
Update van pagina ervaring in februari 2022
Eigenlijk zat dit eraan te komen dat het ging gebeuren. De gebruikerservaring in Google op desktopversie. Vanaf begin februari is Google hiermee gestart en de uitrol heeft volgens Google negen dagen geduurd. Precies dezelfde werkwijze als wat ze hebben doorgevoerd in 2021 voor mobiel. Echter houdt de desktop update wel in dat de website of webshop ook mobielvriendelijk moet zijn. In 2021 hadden ze dit al op mobiel doorgevoerd waardoor desktop uiteraard niet kon achterblijven.
Update productrecensies in maart 2022
Eind maart kwam Google weer om de hoek kijken door een productrecensies-update uit te rollen. Dit is overigens de derde release hiervan (Niet allemaal in 2022) die een aantal weken in beslag zal nemen. Ook bij deze release is het bedoeld om Google te helpen bij het identificeren van hoogwaardige productrecensies. Uiteraard met de achterliggende gedachten dat je zal worden beloond met betere rankings.
Kernupdate mei 2022
Het is dan wel meer dan zes maanden geleden dat er een grote update uitgerold werd door Google. In november 2021 was namelijk de laatste kernupdate. De kernupdate van mei 2022 zou ongeveer 1 tot 2 weken duren alvorens het volledig is uitgerold. Het bijwerken van de algoritmen kan voor ondernemers resulteren in een daling qua posities en dat wil je zeer zeker niet! Google had toen wel aangegeven dat je een beetje herstel kunt zien tussen de kernupdates.
Update productrecensies juli 2022
De vierde release van deze update zou volgens Google 2 tot 3 weken duren. Uiteindelijk heeft het maar zes dagen geduurd alvorens Google aangaf dat het volledig was uitgerold. Deze update wordt dan ook meer een opfrisbeurt genoemd dan dat het iets compleet nieuws was. Eigenlijk zegt men dat er weinig tot geen effect is geweest.
Inhoudsupdate augustus 2022
Op 18 augustus onthulde Google over een vermeende nieuwe inhoudsupdate. Dit was een signaal wat voor de complete site bedoeld was om de inhoud beter te belonen. Op 25 augustus werd deze update definitief in werking gezet en vijftien dagen later voltooid. Google heeft er wel voor gezorgd dat er een lijst vrijkwam waar je informatie uit kon halen. Deze informatie kon dan ten goede komen voor jouw eigen website of webshop. De totale impact van deze update was eigenlijk te klein om te benoemen.
Kernupdate september 2022
En voor de tweede keer in het jaar 2022 heeft Google ervoor gekozen om een kernupdate uit te rollen in september. Deze werd nog geen drie dagen later gelanceerd nadat de vorige inhoudsupdate was uitgerold. Over het algemeen leek deze update iets minder effect te hebben, dan de vorige update in mei. Deze update was gestart op 12 september en heeft in totaliteit veertien dagen geduurd alvorens het voltooid was.
Update productrecensies september 2022
Google houdt er doorgaans niet van om updates te laten overlappen. Echter werd deze update gelanceerd voordat de vorige kernupdate definitief was afgerond. Deze update was specifiek bedoeld voor de Engelstalige recensies te belonen die nuttig zijn voor zoekers.
Spamupdate oktober 2022
Vanaf 19 oktober 2022 heeft Google de nieuwste verbeteringen doorgevoerd die zoekspam kunnen detecteren. Helaas heeft Google niet specifiek gezegd of dat deze update gericht was op de links die jouw website heeft. Inhoud of een andere vorm van spam werd ook niet specifiek benoemd dat Google hierop ging letten. Wel is deze update wereldwijd doorgevoerd en had dus gevolgen voor alle talen. Echter had deze update minder dan 48 uur nodig om volledig uit te rollen.
Google nuttige update van het inhoudssysteem december 2022
Google heeft op 6 december een update uitgevoerd die ook wereldwijd was. Door nieuwe signalen toe te voegen hoopte Google de inhoudsupdate te kunnen optimaliseren. Deze uitrol zou twee weken in beslag nemen. Echter is hier nog geen definitieve bevestiging gegeven dat het ook daadwerkelijk is voltooid.
Last but not least! De Link Spam Update van december 2022
De Link spam Update van december 2022 is waarschijnlijk de enige update waar iedereen op dit moment over spreekt. Ook deze update is wereldwijd doorgevoerd en bedoeld om spam tegen te gaan. De links die in de ogen van Google onnatuurlijk zijn hebben zij geneutraliseerd. Hier hebben zij, zoals hierboven ook besproken, gebruik gemaakt van SpamBrain. Een automatisch systeem wat dit moest onderscheppen. Deze update zou volgens Google twee weken in beslag nemen. Echter is er op dit moment nog geen bevestiging ontvangen dat het ook daadwerkelijk voltooid is.
Dit zullen de bekendste updates zijn die Google kenbaar heeft gemaakt. Ook in het nieuwe jaar zullen zij met updates gaan komen. Wat dit gaat worden is voor iedereen natuurlijk nog niet bekend. Wanneer dit gaat komen uiteraard ook niet. Enige wat we kunnen doen met z’n allen is hopen op het beste zodat de updates minimaal effect zullen geven.
0 reacties