Als je op een relevante en aantrekkelijke manier bezoekers de helpende hand wil bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen, is content marketing de manier om dit te bereiken. Wanneer je dit consistent doet, gaat men jouw organisatie als een betrouwbare bron van informatie zien. Dat is niet het enige dat je er voor terugkrijgt. Je wordt onder andere beloond met merkvoorkeur, merktrouw en mond-tot-mondreclame. Voordat je leert hoe je content marketing in moet zetten, is het belangrijk om te weten wat content marketing precies is.
Contentmarketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content met als doel een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden. Die content kan bestaan uit print, digitale content, audio, video of evenementen.
Het voornaamste doel van content marketing is het aantrekken van potentiële klanten. Door middel van content marketing wordt er een inhoudelijke connectie gecreëerd om de potentiële klant te verleiden de volgende stap te zetten. Dit heet een conversie. Bijvoorbeeld het achterlaten van een e-mailadres, of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Door content te creëren en produceren, werken bedrijven aan het verbeteren van hun vindbaarheid.
Wees direct
Content marketing is de toekomst voor alle bedrijven. Als je het goed inzet, kan het leiden tot wel 95% meer conversie. Het gemiddelde concentratievermogen van een bezoeker is slechts enkele seconden. Wanneer er te veel gelezen moet worden voordat diegene weet of het product of dienst is wat ze zochten, haken ze af. Om dit te voorkomen moet je er dus voor zorgen dat de bezoeker direct weet welk product of dienst er aangeboden wordt of wat er verwacht wordt.
Niet alleen consistentie is belangrijk. Continuïteit zorgt ervoor dat mensen hun favoriete merk kunnen herkennen. Je kunt deze herkenning creëren door bijvoorbeeld steeds dezelfde lay-out te gebruiken. Content marketing is niet geschikt als je korte termijn effecten wil zien. Het levert je veel meer op de lange termijn, want bezoekers gaan zich aan je merk binden. Zij zullen de inzet van jouw bedrijf waarderen en je dankbaar zijn voor de informatie. Zie content marketing dus als een manier van investeren, zodat bezoekers uiteindelijk een investering terug doen.
Creëer een persoonlijke band
Bezoekers willen het gevoel hebben dat je ze persoonlijk kent. Daarom is het belangrijk dat je werkt aan een persoonlijke band met jouw klanten en dat je deze ook onderhoudt. De maatstaf voor succes is bij content marketing namelijk niet de Return On Investment (ROI), maar de Total Adressable Market (TAM). Dit houdt in dat een merk een markt opbouwt door consistent waardevolle inhoud te verspreiden. Zorg dus dat je niet alleen consistent content plaatst, maar ook naar de klant luistert. Ga de dialoog aan. Gebruik eventueel humor. Zoek naar wat jij en jouw klant gemeen hebben en focus je hier op.
Multi-inzetbaar
Een ander voordeel van content marketing is dat je deze op verschillende manieren aan kunt bieden. Je kunt een artikel posten op een pagina met als doel meer websitebezoekers te genereren doordat deze pagina een bepaalde positie verkrijgt in zoekmachines. Je kunt datzelfde artikel omzetten in een blog en deze vervolgens aanbieden op verschillende platforms. Daarbij kun je jouw content omzetten in een e-mail format, waardoor je waardevolle of eventueel persoonlijke informatie direct met klanten kunt delen. Er zijn een aantal mogelijkheden van content marketing genoemd, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
Zoekmachinemarketing
Het bieden van gevarieerde content levert een positieve bijdrage aan de vindbaarheid van jouw bedrijf in zoekmachines. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimalization) genoemd. Teksten worden altijd geschreven met de wensen van de klant in het achterhoofd, maar wees scherp als het gaat om het verwerken van belangrijke keywords (zoekwoorden) in jouw teksten. Deze woorden zorgen er namelijk voor dat jouw tekst, website of bedrijf hoger in de zoekmachine resultaten komt te staan. Hoe meer content jij creëert, des te meer leads jouw website genereert. Een effectieve blog kan namelijk tot wel 97% meer leads leiden. Dit betekent echter niet dat kwaliteit niet belangrijk is. Vindbare content omzetten in conversies kan alleen met relevante, kwalitatief goede inhoud.
Dat de online vindbaarheid hierdoor verbetert, betekent niet dat er nog meer mogelijkheden zijn. Zoals eerder vermeld draait het om continuïteit. Bedenk een nieuwe campagne, of een leuke kortingsactie. Zorg ervoor dat klanten weten dat je (nog) bestaat.
0 reacties