Archieven

Zo kies jij de juiste soort pagina & categorie voor jouw Facebook bedrijfspagina!

door | okt 20, 2017 | Facebook | 0 Reacties

Bij het maken van je Facebook bedrijfspagina moet je al meteen kiezen voor het ‘soort’ pagina dat je wilt maken. Dit kan lastig zijn, aangezien je er niet aan kunt zien wat de opties, voordelen en eventuele nadelen zijn van de verschillende soorten pagina’s…

Ik zet vandaag exact voor je uiteen welke verschillende soorten pagina’s er zijn, welke kenmerken ze hebben en wanneer je het beste voor dat type pagina kunt kiezen. Uiteraard kun je dit artikel ook gebruiken wanneer je al een complete Facebookpagina hebt 😉

6 soorten Facebook pagina’s

We starten met de verschillende soorten pagina’s waaruit je kunt kiezen.

Wanneer kies je voor Lokaal bedrijf of lokale plaats?

Dit type pagina kies je wanneer je daadwerkelijk een offline locatie hebt, dus een adres (1 vestiging) waar de doelgroep je kan bezoeken.

Denk aan een kantoor, winkel, restaurant, hotel, museum etc. Je hebt hierbij de mogelijkheid om openingstijden toe te voegen, en onder andere info over de parkeergelegenheid. Kies je bijvoorbeeld voor de categorie ‘restaurant’ dan heb je ook de optie om de soort keuken te vermelden en je menu toe te voegen.

Daarnaast kunnen mensen via Facebook  “inchecken” bij je bedrijf.

De lijst met categorieën is enorm lang, maar geeft wel een duidelijk beeld van wanneer je voor dit type pagina zou kiezen.

Wanneer kies je voor Bedrijf, organisatie of instelling?

Heb je meerdere vestigingen, geen officiële openingstijden of zijn een bezoekadres en openingstijden niet van belang? Dan kies je voor Bedrijf, organisatie of instelling.

Voorbeelden van organisaties met dit type pagina zijn webshops, stichtingen, verzekeringsmaatschappijen, banken en politieke partijen.

In principe heb je hier dezelfde opties (functies) op je pagina beschikbaar als Lokale bedrijven, zoals inchecken en het toevoegen van een adres, openingstijden en een kaart.

De categorieën bij dit type pagina zijn:

 

Wanneer kies je voor Merk of product?

Ben je de eigenaar van een merk of product dat in verschillende winkels of webshops wordt verkocht? Dan kies je voor dit type bedrijfspagina. Denk aan de Coca-Cola’s van deze wereld 😉

Je kunt ook voor Merk of product kiezen als je een weblog of website hebt, en je hiervoor een Facebook pagina zou willen aanmaken. Je kunt dan als categorie ‘website’ kiezen.

 

Wanneer kies je voor Artiest, band of bekende persoon?

Dit type pagina spreekt eigenlijk voor zich, deze optie kies je wanneer je artiest bent of een bekend persoon (officieel) vertegenwoordigt.

Denk niet alleen aan zangers of acteurs, ook grote bloggers, vloggers, politici en ondernemers kunnen dit type pagina kiezen! Welke specifieke opties je hebt voor je pagina, hangt af van de categorie die je kiest. Politici kunnen bijvoorbeeld hun politieke voorkeur aangeven, bands kunnen vermelden in welk genre hun muziek hoort, etc.

Hieronder de verschillende categorie-opties:

Wanneer kies je voor Entertainment?

Wanneer je mensen van informatie wilt voorzien over over tv-programma’s, sportevenementen, films, boeken of tijdschriften, kies je voor het type Entertainment.

 

Wanneer kies je voor Goed doel of community?

Deze pagina wordt beheerd door de community zelf. Je hebt als beheerder niet de controle, het is een pagina waarop alle leden gegevens kunnen wijzigen. Daarnaast zijn er ook geen subcategorieën waaruit je kunt kiezen.

Ook non-profitorganisaties kunnen beter kiezen voor “Bedrijf, organisatie of instelling”-pagina kiezen! Je houdt dan namelijk de controle over de pagina én je kunt een subcategorie kiezen bij het aanmaken van de pagina.

We hebben nu de verschillende paginasoorten behandeld: tijd om even op een rij te zetten van welke functies je gebruik kunt maken als je een bepaalde categorie kiest.

Vraagstukken die je kunt hebben na het aanmaken van je Facebook bedrijfspagina

Yay, je hebt een Facebook bedrijfspagina aangemaakt en je hebt uitgevogeld welke soort en categorie het beste passen bij jouw bedrijf. Je kunt dan nog verschillende vragen hebben, die te maken hebben met de instellingen of het dagelijkse beheer van je pagina. Wij lichten er vijf voor je uit om je op weg te helpen!

Ik heb twee dezelfde bedrijfspagina’s voor hetzelfde bedrijf: kan ik deze samenvoegen?

Jazeker! Jouw rol en je pagina moeten echter wel aan een paar belangrijke voorwaarden voldoen: je moet sowieso beheerder zijn van beide pagina’s, de pagina’s moeten een soortgelijke naam hebben en hetzelfde vertegenwoordigen, en vervolgens moeten de adressen van fysieke locaties overeenkomen. Daarna kun je de pagina’s als volgt gaan samenvoegen:

Ga naar facebook.com/pages/merge, of naar business.facebook.com/pages/merge als je pagina op Bedrijfsmanager staat. Selecteer twee pagina’s die je wilt samenvoegen, en klik vervolgens op Doorgaan. Daarna klik je op Samenvoeging aanvragen.

Bij het samenvoegen worden de gegevens van beide pagina’s gecombineerd, zoals vind-ik-leuks en check-ins. De gegevens van de pagina die je niet wilt behouden worden echter permanent verwijderd. Als je de pagina’s niet kunt samenvoegen, dan voldoen de pagina’s niet aan de voorwaarden en dan is het handig om dit even verder uit te zoeken.

Hoe wijzig ik de naam van mijn pagina?

Als je de naam van je pagina wilt wijzigen, moet je de rol van beheerder hebben. De stappen die je vervolgens zet, zijn:

Klik op Info, dit zie je links op je pagina. Klik op bewerken, naast de naam van je pagina. Voer een nieuwe naam in en klik op Doorgaan. Controleer je verzoek en klik dan op Wijziging aanvragen.

Als de optie voor het wijzigen niet beschikbaar is, dan kunnen er verschillende factoren meespelen. Zo kun je de verkeerde paginarol hebben, is de paginanaam onlangs al gewijzigd of is de optie momenteel niet beschikbaar op jouw locatie. Wees je er bovendien van bewust dat het wijzigen van de paginanaam geen invloed heeft op je gebruikersnaam!

Ik heb een persoonlijk profiel, maar wil hier een Facebook bedrijfspagina van maken. Kan dit, en hoe pak ik dat aan?

Je persoonlijke account omzetten in een (bedrijfs)pagina, kan slechts één keer. De profielfoto, omslagfoto en je naam worden overgezet naar de pagina, maar de berichten op je profiel niet. De naam in je persoonlijke account wordt de naam van de pagina, en je kunt de pagina beheren via je persoonlijke account. Hoe zet je een persoonlijk profiel om?

Ga naar https://www.facebook.com/pages/create/migrate. Klik op Aan de slag en volg de aanwijzingen.

Kan ik achteraf de categorie van mijn pagina nog wijzigen?

Ja, dit is mogelijk. Je kunt dit zelfs zo vaak doen als je wilt. Klik op Info aan de linkerkant van je pagina en klik vervolgens onder Algemeen op Bewerken (naast het woord Categorie). Dan voer je maximaal drie categorieën in, en selecteer je een optie uit het vervolgkeuzemenu. Daarna klik je op Opslaan. Als je geen categorie ziet die je pagina goed beschrijft, kies je de best beschikbare optie. Omdat de functies kunnen verschillen per categorie, kan het zijn dat je ineens meer/andere functies hebt na het wijzigen van de categorie(ën).

Hoe maak ik een Messenger-begroeting voor mensen die mijn pagina bezoeken?

Het is natuurlijk leuk om je bezoekers welkom te heten op een manier die past bij jou en je bedrijf. Maak daarom een aangepaste begroeting die wordt weergegeven in Facebook chatberichten en in de Messenger app. Deze begroeting komt tevoorschijn wanneer iemand voor de eerste keer een gesprek met je (pagina) begint. Je maakt ‘m zo:

Klik op Instellingen bovenaan je pagina. Klik dan op Berichten (links), en selecteer Ja onder de optie Messenger-begroeting weergeven. Klik dan op Wijzigen, voer je persoonlijke begroeting in en klik op Opslaan.

Heb je nog andere vragen over je Facebook pagina, of loop je ergens tegenaan? Breng dan een bezoekje aan de supportpages van Facebook, of stel je vraag hieronder! Dan gaan wij proberen je te voorzien van een antwoord 😉


Dit artikel is geplaatst met goedkeuring van Karel Geenen.
Bron: Karelgeenen.nl
Auteur: Lianne Soer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Archieven