Meer uit jouw bezoekers halen door conversieoptimalisatie

In een ideale wereld komen bezoekers op een website en maken ze een conversie. Dit kan in de vorm van het kopen van een product tot het inschrijven van een nieuwsbrief. Helaas leven wij niet in deze ideale wereld. Wel kunnen we gebruik maken van Conversion Rate Optimization (CRO), ook wel conversieoptimalisatie genoemd. Dit is de wetenschap die zich bezighoudt zo veel mogelijk bezoekers de gewenste betekenisvolle actie te laten uitvoeren op iedere pagina waar zij terecht komen.

Meer weten?

Conversion Rate Optimization onderzoekt 8 factoren

1. Worden web conventies geschonden die irritaties veroorzaken bij de bezoeker die de reis van bezoek naar winkelmand bemoeilijken? En hoe zijn deze eventuele irritaties op te lossen?

2. Worden als ‘best practices’ erkende methoden gebruikt in de opzet, het design, van pagina en website?

3. Leidt al het voorgaande tot een logische stroom naar de Call to Action (CTA) op de pagina?

4. Worden de juiste acties en elementen gebruikt om een bezoeker bij een nee te verleiden tot een andere actie? De secundaire CTA.

5. Worden acties en elementen gebruikt die het mogelijk maken in contact te blijven met een bezoeker, ook nadat deze de website of pagina heeft verlaten?

6. Worden de juiste psychologische/emotionele triggers gebruikt om de bezoeker aan te zetten tot het nemen van de gewenste actie?

7. Worden de ‘best practices’ gebruikt zoals deze binnen de branche gelden en hoe presteert een website t.o.v. de concurrenten?

8. Zijn de analyse methoden geïnstalleerd om een nul stand en het eventuele effect van een verandering te kunnen meten?

In de wetenschap van Conversion Rate Optimization gaan we uit van de premisse dat mensen op de site komen met argwaan. Men kent de mensen achter de site en hun bedoelingen niet. Er is geen sprake van persoonlijk contact wat reserves weg zou kunnen nemen. De taak van Conversion Rate Optimization is het wegnemen van twijfel zodat de bezoeker alsnog met zo min mogelijk weerstand bij een goed gevulde winkelwagen uitkomt.

De taak van Conversion Rate Optimization is zorgen dat de site de volgende zaken uitstraalt:

1. Helderheid
2. Eenvoud
3. Professionaliteit
4. Vertrouwen

Deze vier factoren zijn een piramide waarbij vertrouwen winnen van de bezoeker het hoogst haalbare is. Een bezoeker die vertrouwen heeft in de informatie overgebracht op de site of pagina zal bereid zijn gegevens achter te laten of de portemonnee te trekken.

Initieel Rapport of Quick Scan

Bij een initieel rapport of quick scan wordt met name naar de eerste 5 factoren gekeken. Concurrentie analyse en diep in de data duiken, alsmede het op psychologische/emotionele triggers corrigeren van de gebruikte tekst zijn activiteiten voor een volgend stadium. Er wordt met name gekeken naar best practices, juiste opzet van site en/of pagina en mogelijkheid tot vervolgcontact om te komen tot de meest voor de hand liggende quick wins. Additionele winst op het gebied van CRO zal als aanbeveling omschreven worden, eventueel aangevuld met een mogelijke split test. Tevens richt R&B Webpromotions zich op het initiële rapport of quick scan met name op enkele soorten hoofdpagina’s, algemeen erkend als belangrijke bouwblokken van een goede website. Te denken valt aan Home Pagina, Product Categorie Pagina, Product Pagina, Aangewezen Landingspagina’s, et cetera.

DEZE BEDRIJVEN GINGEN JE VOOR

Domineren in Google met AI

Vul het formulier in en ontvang jouw gratis (Domineren in Google met AI E-book)!