Er heerst vaak de angst dat er met een klein budget geen effectieve marketing kan worden ingezet. Natuurlijk zijn bepaalde marketingstrategieën enkel haalbaar met een groot budget. Echter zijn er veel andere dingen die je als ondernemer kunt doen om meer bekendheid te creëren, ook al is het budget wellicht wat kleiner. We zullen een aantal voorbeelden in dit artikel toelichten.
Google Mijn Bedrijf
Iets dat de basis legt voor het online gevonden worden, is je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Wanneer je een kapper bent en mensen in jouw buurt Googelen op kapper [plaatsnaam], zal jouw bedrijf hier verschijnen. Hoe meer informatie je op de bedrijfspagina zet, hoe beter je vindbaar en bereikbaar bent. Zet bijvoorbeeld je openingstijden, telefoonnummer, website en e-mailadres op de pagina. Dit maakt het voor potentiële klanten makkelijker om je website te vinden, zonder dat ze teveel stappen hoeven te verrichten.
Content is altijd belangrijk
Eén van de beste manieren om betere bekendheid te krijgen, is door middel van content. Vaak moet je betalen om een artikel op een bepaalde website te plaatsen, maar er zijn ook gratis manieren. Zo kun je als gastblogger een artikel schrijven over een bepaald onderwerp en vanuit hier doorverwijzen naar jouw bedrijf of website.
Linkruil
Iets dat veel ondernemers met een klein budget doen, is linkruilen. Dit houdt in dat je niet betaalt voor een link naar jouw website op een externe website, maar dat je in ruil ook een link van de andere partij plaatst op jouw website. Het kost wellicht iets meer werk, maar het kan zeker helpen om meer bekendheid te krijgen.
Social Media
Het posten van content op social media is gratis. Je kunt er echter enorm veel bekendheid mee creëren. Bedenk een thema dat past bij jouw bedrijf en plaats content dat past in de kleuren en lay-out van dit thema. Je kunt interacteren met je volgers en spelen met verschillende soorten content (foto, video, story’s, et cetera.).
Mond-tot-mondreclame
Reclame is ooit begonnen door simpelweg aan mensen te vertellen wat je doet, waar je voor staat en wat je wil bereiken. Netwerken werkt altijd het beste mond-tot-mond en deze techniek werkt tot de dag van vandaag nog erg goed. Bezoek eens een buurtborrel of een informatie- of ouderavond. Je komt vanzelf met mensen in gesprek. Op een gegeven moment komt er vrijwel altijd ter sprake wat je als werk doet en dat is dan het moment om jouw bedrijf te promoten. Wie weet zit je gesprekspartner in dezelfde branche of kent diegene iemand die iets voor je kan betekenen, of andersom.
Het komt goed!
Al met al zijn er enorm veel dingen die je kunt doen om zonder al te veel kosten toch meer naamsbekendheid te creëren. Hoe meer mensen weten over jouw bedrijf, hoe groter de kans dat je verkopen gaat doen. Vanzelf zal het budget groter worden, waardoor je ook andere marketingstrategieën in kunt zetten.
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks