De afgelopen twee jaar hebben we als geen ander het belang van social media gezien. Zo wel op persoonlijk vlak, maar ook welke rol het kan spelen voor bedrijven. Allicht heb jij social media al een keer ingezet, of misschien overweeg je om social media te gaan gebruiken voor jou bedrijf. Wat kunnen we van social media verwachten en wat zullen de trends voor 2022 zijn? We doen alvast een voorspelling!
YouTube gaat een prominente rol spelen
De verwachting is dat YouTube een steeds meer prominente rol voor bedrijven gaat spelen om hun doelgroep te bereiken. Redenen hiervoor kunnen we vinden als we bijvoorbeeld naar Facebook kijken. Als we denken aan social media voor bedrijven dan denken we voornamelijk aan Facebook en afhankelijk van de branche misschien wel Instagram. Veel bedrijven hebben dus een Facebookpagina, maar we zien ook vaak dat deze niet goed worden onderhouden en dat ze niet regelmatig op vaste tijden berichten plaatsen. We geven het eerlijk toe, ook hier zijn wij schuldig aan!
De voornaamste reden waarom men overtuigd is dat andere platformen belangrijker gaan worden is omdat het organisch mensen bereiken via Facebook erg moeilijk is. Wist je dat het gemiddeld bereik van een organische Facebook bericht maar 5,2% is? En dat de interactie met deze berichten 0,25% is? Het is dan ook niet zo heel gek dat bedrijven zoeken naar alternatieven om hun doelgroep te kunnen bereiken.
Als we kijken naar het soort content zien we dat visuele content zoals banners, leuke afbeeldingen en video’s het erg goed doen. Kijk maar bijvoorbeeld naar de opmars van TikTok. Ongeacht wat je van het platform vindt, het is niet te ontkennen dat het populair is. Momenteel heeft platform meet dan 1 biljoen maandelijkse actieve gebruikers.
Met de opmars van TikTok is het niet zo heel gek dat we kijken naar platformen waar video centraal staan. Momenteel heeft YouTube zo’n 2 biljoen maandelijkse actieve gebruikers. Het belang van video kunnen we zelf weer teruggeleiden naar Facebook en zelfs Instagram. In 2014 heeft Facebook een ‘video first’ campagne gelanceerd en in 2021 besloot Instagram zich meer te richten op video’s.
Het gebruik van persona’s zal anders worden
Ieder bedrijf heeft wel een persona. Een persona is een ‘fictioneel’ persoon gebaseerd op de doelgroep gegevens van een bedrijf. Aan de hand van een persona worden toekomstplannen gemaakt. Waar moeten ze zich richten op als ze gaan adverteren. Hoe maken ze gebruik van de service of dienst die wordt geleverd. Kortom een persona is een personalisatie van de doelgroep.
Om een persona te creëren zijn enkele gegevens nodig. De meest gebruikten gegevens zijn demografisch en geografisch. Vaak worden deze persona’s nog uitgebreid met gegevens over relatiestatus en hobby’s. Echter de verwachting is dat we wegstappen van de traditionele persona’s en verder hier op gaan uitbreiden gericht op specifieke taken. De persona’s zullen uitgebreider worden. Dit zien we eigenlijk al terug als we kijken naar mensen die content maken maar ook UX/UI designers. Denk hierbij aan afbeeldingen of een interface waar de gebruiker vaak gebruik van maakt. Welk kleurschema hun voorkeur naar uit gaat, maar ook dingen zoals op wat voor ads ze het meest reageren.
Het gaat allemaal afhankelijk worden van de persoon die de persona maakt. Iemand die content maakt is eerder geneigd om te kijken naar hoe de doelgroep content consumeert terwijl een marketeer kijkt naar de persoonlijkheid van de gebruiker, reclame voorkeuren en doelen.
Organisch wordt minder belangrijk.
De verwachting is dat organisch een minder belangrijke rol gaat spelen. Een optie waar hoogstwaarschijnlijk naar uitgeweken gaat worden zijn betaalde opties. Mensen willen snel resultaat en betalen hiervoor wordt steeds vaker een must in plaats van dat het optioneel is. Om terug te kijken op de eerste verwachting. De kans dat bedrijven overstappen naar kanalen waar meer interactie is zoals Instagram, YouTube en TikTok is vrij groot. Influencers zullen hier ook een belangrijke rol in gaan spelen. De content die geleverd gaat worden zal persoonlijker zijn en van hogere kwaliteit. De consument zal niet langer tevreden zijn met alleen maar adverteren.
0 reacties