Contentmarketing is en blijft een populaire manier om meer webverkeer te trekken. Hetgeen dat centraal staat binnen deze vorm van marketing is het bieden van relevante informatie (content) aan de doelgroep. Mensen waarderen het wanneer je ze informatie biedt waar ze daadwerkelijk iets mee kunnen. Contentmarketing zorgt niet alleen voor meer webverkeer. Het creëert daarnaast een band tussen bedrijf en bezoeker.
Vormen van contentmarketing
Het uiteindelijke doel van contentmarketing is natuurlijk om bezoekers te trekken en te binden. Dit doe je door een band met de bezoeker te creëren en deze vervolgens te onderhouden. Contentmarketing kent vele vormen. De bekendste vorm is het schrijven van blogs, zoals deze. Echter zijn er talloze andere manieren om content te creëren. Wellicht lijkt het jou wat om podcasts of YouTube video’s te maken. Daarnaast zijn E-books, infographics of animaties andere bekende vormen van contentmarketing. Er zijn mogelijkheden genoeg! Kijk dus vooral naar waar je denkt dat jouw doelgroep naar op zoek is.
Indirect jouw producten of diensten aanprijzen
Zoals je wellicht al merkt, biedt het creëren van content mogelijkheden om indirect jouw producten of diensten aan te prijzen. Beschouw het als een soort sluikreclame. In blogs kun je bijvoorbeeld intern linken naar jouw website. Tijdens het opnemen van een YouTube video of een podcast kun je subtiel jouw bedrijf benoemen, of op een andere manier de naam van jouw business vermelden.
Het doel van dit indirect aanprijzen is natuurlijk ervoor zorgen dat mensen vervolgacties ondernemen na het lezen, beluisteren of bekijken van de content. Doordat je intern linkt, maak je het zetten van deze stappen een stuk makkelijker voor de bezoeker.
Waar moet mijn content aan voldoen?
Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan 90% van de b2b-marketeers in de VS inzet op contentmarketing. Dit is niet voor niets. Het consistent informeren en adviseren van bezoekers zorgt ervoor dat je een connectie creëert met deze bezoekers. Zij zullen sneller naar jouw website gaan, omdat ze weten dat ze daar waardevolle informatie zullen vinden. Wil jij graag sterker inzetten op contentmarketing? Dan zijn er een aantal factoren belangrijk. Het schrijven van content begint eigenlijk bij de bezoeker: waar is de bezoeker in geïnteresseerd? Waar willen ze meer over leren? Daarnaast helpt het natuurlijk enorm wanneer de inhoud van de content aansluit bij de producten en/of diensten die je aanbiedt. Kijken we naar de inhoud, dan zijn er een aantal aspecten die jouw content naar een hoger level kunnen tillen. Ten eerste is het belangrijk om geen verkooppraatje te houden. Ga dus niet schrijven vanuit de ik-vorm, maar beschouw het eerder als een informele presentatie. Je vertelt je verhaal op een leuke, maar tegelijk interessante manier. Verwerk belangrijke informatie over jouw bedrijf in de tekst, maar generaliseer dit bijvoorbeeld tot een situatie of probleem in jouw gehele branche. Wanneer je consistent jouw potentiële klanten blijft informeren en entertainen met unieke content, zal je merken dat deze klanten vaker terug zullen komen bij jouw bedrijf. Als je merkt dat er vraag is naar meer informatie over een bepaald onderwerp of product, kun je hier dus op inspelen door er een blog over te schrijven. Schroom niet om contentmarketing eens uit te proberen. Je informeert andere mensen niet alleen over een bepaald onderwerp, maar je kunt er zelf ook weer wat van leren tijdens het schrijven.
0 reacties