Google Ads, voorheen Google Adwords, is een advertentieprogramma gemaakt door Google. Het is de grootste inkomstenbron van Google en wordt beschouwd als de meest effectieve online advertentiemethode ter wereld. Door middel van Google Ads kun je gebruikers van een zoekmachine bereiken. Dit gebeurt aan de hand van zoekwoorden. Via Google Ads adverteer je in de (betaalde) zoekresultaten van Google. Je kunt Google Ads herkennen aan het feit dat ze bovenaan of rechts van de zoekmachineresultaten staan. In deze blog worden diverse manieren besproken waarop jij kunt adverteren via Google.
Voordelen van Google Ads
Google Ads heeft een heleboel voordelen. Zo kun je door middel van Google Ads vanaf moment één al resultaat boeken. Daarnaast betaal je alleen wanneer iemand op jouw advertentie klikt. Je bepaalt zelf hoe veel je uit wil geven aan jouw advertenties, dus zo behoud je de controle op het budget.
Google kan zeer gericht advertenties laten zien aan consumenten. Dit maakt Google Ads een erg interessant advertentieprogramma voor bedrijven. Als je bijvoorbeeld babyspullen wil verkopen, kan Google middels de informatie die zij hebben over mensen iedereen bereiken waarvan ze denkt dat ze een baby hebben. Google Ads is verantwoordelijk voor ongeveer 97% van de totale omzet van Google, dus dat is zeker iets om over na te denken!
Zoekwoorden
Google Ads biedt jou de mogelijkheid om te adverteren op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website of webshop. In het programma koop je dus in op bepaalde zoekwoorden waar mensen in Google op zoeken én zoekwoorden die tevens relevant zijn voor jouw website.
Een effectieve campagne begint met de keuze voor de juiste zoekwoorden. Het kan lastig zijn om te bepalen welke zoekwoorden je moet gebruiken voor jouw campagne. Wanneer je zoekwoorden gaat kiezen, is het belangrijk om jezelf de volgende vraag te stellen: waar zouden mensen die mogelijk interesse hebben in wat ik aanbied naar zoeken? Je wil natuurlijk zo veel mogelijk relevant verkeer aantrekken, omdat je met Google Ads betaalt per klik. Een aantal tips om relevant verkeer aan te trekken zijn om bijvoorbeeld specifiek te zijn in de zoekwoorden. Zorg dat ze nauw verband houden met jouw website. Daarnaast kun je varianten van zoekwoorden gebruiken, zoals een meervoudsvorm.
Kwaliteitsscore en concurrentie
Er zijn twee belangrijke factoren die een grote rol spelen in of jouw advertentie wordt getoond in de zoekmachineresultaten, namelijk de kwaliteitsscore en de concurrentie.
De kwaliteitsscore komt tot stand op basis van relevantie en klikgedrag. Dit houdt in dat Google kijkt naar hoe relevant jouw advertentie is voor het zoekwoord en hoe relevant de achterliggende pagina is. Daarbij komt kijken hoeveel mensen op jouw advertentie klikken ten opzichte van de concurrentie. De kwaliteitsscore is een score tussen de 1 en de 10, waarbij 10 de beste score is.
Bij concurrentie gaat het erom dat hoe meer concurrentie er is, hoe meer je moet betalen voor een klik. Als een zoekwoord relevant is en veel verkeer genereert, is de kans groot dat jouw concurrenten dit woord ook gebruiken. Probeer op zoek te gaan naar zoekwoorden met een relatief lage concurrentie. Wanneer je nadenkt over de zoekwoorden die je wil opnemen in jouw campagne, moet je dus rekening houden met de relevantie en de concurrentie.
Eenmaal, andermaal…
Het uiteindelijke doel van Google Ads is natuurlijk om meer websitebezoekers, en zo meer conversies te genereren. Daarom wil je dat jouw advertentie bovenaan of rechts van de zoekmachineresultaten komt te staan. Welke advertentie uiteindelijk wordt getoond, hangt af van het online veilingsysteem van Google. In jouw Google account kun je aangeven wat je maximaal aan één klik uit wil geven. Deze kosten heten ook wel de CPC (kosten per klik). Je betaalt vervolgens pas op het moment dat iemand op jouw advertentie klikt.
Google bepaalt op basis van verschillende elementen op welke positie een advertentie wordt getoond. Wanneer iemand ergens een zoekopdracht invoert, gaat Google op zoek naar alle advertenties die aansluiten bij deze zoekopdracht. Google kijkt dan naar onder andere het bod dat je hebt gedaan, de kwaliteit en de relevantie. Dit betekent niet dat jij het hoogste bod moet hebben. Soms worden advertenties met een lager bod dan de concurrentie toch getoond. Dit gebeurt wanneer de zoekwoorden bijvoorbeeld erg relevant zijn en de advertentie hierop aansluit.
De advertentie
Nu je weet hoe Google Ads werkt, is het tijd om de advertentie in elkaar te zetten. Een van de belangrijkste aspecten van Google Ads is om voortdurend meerdere advertenties te testen in elke advertentiegroep. Zo kun je kijken welke advertentie het best presteert op basis van doorklikpercentage of conversie. Enkele tips om jouw advertentie te optimaliseren zijn als volgt:
• Neem zoekwoorden op in de titel van de advertentie;
• Neem een call-to-action op als ‘Bestel nu!’;
• Neem kortingen of aanbiedingen mee in de tekst;
• Wees zo concreet en relevant mogelijk.
0 reacties